Creative Knowledge in the Educational Thinking of María Zambrano
DOI:
https://doi.org/10.5944/endoxa.43.2019.17844Keywords:
Philosophy of education, creative reason, literature, María Zambrano, poetic pedagogy, sense, feelAbstract
A convergence between education and philosophy is a key feature in María Zambrano’s works. This article reiterates her strong criticisms of the field of education for its lack of creative purpose. Despite a patent need for a logos that encourages learners to interpret their senses and feelings, this field continues to downplay the methodologies and understanding contributed by a century plus of active learning, seeking to shape learners to fit the current productive, economic and technological social order. Furthermore, this is a field that condemns beings not to «be» (in an absolute sense), with a rationale that sweeps feeling aside, consigning beings to a reality open to the dangers of a formalist approach. In turn, this article propounds the importance of embodying thinking through expression. This is something considered in Zambrano’s philosophy, distinguishing between the word and the concept, and underlining both the danger of static concepts being forged and the significance of transforming realities, addressing change through creative language and therefore highlighting the value of an education that embodies language. To conclude, the articles proposes a poetic pedagogy based on creative language, which, through Zambrano’s aura, can be seen as a centre for truth and a cornerstone of literature. It is thus a pedagogy that enables learners to make sense of and communicate with life through feeling.
Downloads
References
ABELLÁN, José Luis (2001). El exilio como constante y como categoría. Madrid: Biblioteca Nueva.
ARENDT, Hannah (2015). Eichman en Jerusalén. Barcelona: Penguin Random House Grupo Editorial.
ARISTÓTELES (2010). Poética. Magna moralia. Madrid: Editorial Gredos.
CASADO, Ángel (2011). “Filosofía y Educación en España: Luzuriaga y la Revista de Pedagogía”. Bajo Palabra, Revista de Filosofía, II Época, nº 6, pp. 53-62.
CASADO, Ángel y Juana SÁNCHEZ-GEY eds. (2007a). “Filosofía y educación en María Zambrano”. Revista española de pedagogía, año LXV, nº 238, septiembre-diciembre 2007, pp. 545-558.
— (2007b). Filósofos españoles en la Revista de Pedagogía (1922-193). Las Palmas de Gran Canaria: Ediciones Idea.
CIRLOT, Victoria (2007). Figuras del destino. Mitos y símbolos de la Europa medieval. Madrid: Ediciones Siruela.
CORTÁZAR, Julio (2016). Las armas secretas. Madrid: Ediciones Cátedra.
DE ALEJANDRÍA, Clemente (1998). El pedagogo. Madrid: Editorial Gredos.
DELIGNY, Fernand (2015). Los vagabundos eficaces. Barcelona: Editorial UOC.
KANT, Immanuel (2015). Lecciones de ética. Barcelona: Austral.
LARROSA, José (1990). “Filosofia i pedagogia. Notes sobre una posició limítrofa”. Temsps d’Educació, 3, pp. 253-272.
LARROSA, José y Sebastián FENOY (2002). Maria Zambrano. L’art de les mediacions. Textos pedagògics. Barcelona: Universitat de Barcelona.
LÓPEZ, Mª Carmen (2013). Dos filosofías del Sentir: M. Merleau-Ponty y M. Zambrano. Perspectiva fenomenológica. Saarbrücken: Editorial Académica Española.
MAILLARD, Chantal (1992). La creación por la metáfora. Introducción a la razón poética. Barcelona: Editorial Anthropos.
MÈLICH, Joan-Carles (2016). “La raó impura. Per a una filosofia literaria”. Seminario llevado a cabo en La Central librería, Barcelona.
MERLEAU-PONTY, Maurice. (2015). La prosa del mundo. Madrid: Editorial Trotta.
MORENO, Jesús (2004). La razón en la sombra. Antología crítica. María Zambrano. Madrid: Ediciones Siruela.
NIETZSCHE, Friedrich (1873). Sobre la verdad y la mentira en sentido extramoral. Recuperado el 22 de marzo de 2016, de: http://www.lacavernadeplaton.com/articulosbis/verdadymentira.pdf
PARENTE, Lucía. (2011). “María Zambrano: el ritmo del silencio y la respiración de la creación”. VI Boletín de estudios de filosofía y cultura Manuel Mindán, pp. 67-81
REVILLA, Carmen (1998). Claves de la razón poética. María Zambrano: un pensamiento en el orden del tiempo. Madrid: Editorial Trotta.
— (2003). “Acerca del lenguaje de la razón poética”, Signos filosóficos, núm. 9, enero-julio, 2003, pp. 81-98.
— (2005). Entre el alba y la aurora. Sobre la filosofía de María Zambrano. Barcelona: Icaria Editorial.
SÁNCHEZ-GEY, Juana (2010). “El educador: interrogantes y oportunidades”. Religión y Cultura, LVI, pp. 69-82.
SAVATER, Fernando et al. (1983). Papeles de Almagro. El pensamiento de María Zambrano. Madrid: Zero.
ZAMBRANO, María (1977). “La reforma del entendimiento español”. Revista Mensual Hora de España, tomo II, pp. 301-316.
— (1986a). De la aurora. Madrid: Ediciones Turner.
— (1986b). Senderos. Barcelona: Anthropos Editorial del Hombre.
— (1991). Los bienaventurados. Madrid: Ediciones Siruela.
— (1995). La confesión: género literario. Madrid: Ediciones Siruela.
— (2001). “Los orígenes de la novela”. Papeles del Seminario María Zambrano, núm. 3, pp. 147-148.
— (2004). De la aurora. Madrid: Tabla Rasa Libros y Ediciones, S.L.
— (2007a). Algunos lugares de la poesía. Madrid: Editorial Trotta.
— (2007b). Filosofía y Educación. Manuscritos. Málaga: Editorial Ágora.
— (2007c). Islas. Madrid: Editorial Verbum.
— (2009). Las palabras del regreso. Madrid: Ediciones Cátedra.
— (2011a). Claros del bosque. Madrid: Ediciones Cátedra.
— (2011b). Notas de un método. Madrid: Editorial Tecnos.
— (2012). “El horizonte y la destrucción”. Aurora, Documentos 2012, pp. 48-53
— (2015a). Obras completas I. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
— (2015b). Obras completas IV. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
— (2016). Obras completas II. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors who publish in this journal must agree to the following terms:
- The authors hold author’s rights and guarantee the journal the right to be the first to publish the work as well as the Creative Commons Attribution License which allows others to share the work as long as they acknowledge the authorship of the work and its initial publication in this journal.
- The authors can establish, on their own, additional agreements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), always acknowledging the initial publication in this journal.
- The authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (for example, in institutional repositories or on their own webpages) before and during the submission process, as this can give rise to productive exchanges, as well as earlier and increased citing of the works published (See The Effect of Open Access).
