Effect of a static magnetic field on the surface tension of diesel and its atomization
DOI:
https://doi.org/10.5944/ribim.22.1.42323Keywords:
Surface tension, Magnetic treatment, Diesel, AtomizationAbstract
Current studies suggest that magnetic treatment has a positive effect on the behavior of combustion processes and causes changes in the physicochemical properties of the fuel. In the present work the effect of the magnetic treatment in the surface tension of the diesel was eva luated. For the magnetic treatment, a magnetic conditioner with 0,36 T of magnetic induction and a time of exp osure of the diesel to the magnetic field of 0,025 s was used. This treatment reduced the surface tension of the diesel by approximately 11%. With the re- duction of this property an incr ease in the depth and the openi ng angle of the fuel jet is achieved and the average diameter of the dispersed droplet s in the atomization process i s reduced, all of which conditions a significant ef- fect on the efficiency of the combustion.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Iberoamericana de Ingeniería Mecánica

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Los autores conservan los derechos de autor y ceden de forma no exclusiva los derechos de explotación de los trabajos aceptados para su publicación en Revista Iberoamericana de Ingeniería Mecánica, garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo.
Los autores permiten que la revista distribuya los trabajos publicados bajo la licencia de uso Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0 International). Esta licencia permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y de la publicación inicial en esta revista. Se puede copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se use para fines comerciales.
Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente (en un repositorio institucional, etc) la versión publicada del artículo (VOR) siempre con referencia a su publicación en la Revista Iberoamericana de Ingeniería Mecánica.
La publicación en esta revista es gratuita y no impone ningún coste a los autores.