The Neo-Latin Sylva: Paradigm of the Baroque Poets
Paradigm of the Baroque Poets
DOI:
https://doi.org/10.5944/epos.40.2024.37656Abstract
This paper opens with a theoretical part which aims to study the Neo-Latin sylva. This section, with its different sub-sections, consists of analysing, from an intertextual point of view, the paratexts and metatexts by different scholars, mostly baroque, who theorise about the sylva. We usually turn to them to consult their editions of Greek and Roman authors from different periods and literary genres; however, the work of theorising about the literary genres cultivated both by Neo-Latin poets and by authors writing in the vernacular is less well known, and it is this facet that I will develop. On the other hand, there is another, more practical part, the aim of which is to analyse some verses from Volpone, by Ben Jonson (1573-1637), taking into account the principles set out in the theoretical part.
Downloads
References
ADDISON, J. (1811): The Works of the Right Honourable Joseph Addison, London, Thomas Cadell and William Davies.
ALCINA, J. F. (1991): «Notas sobre la silva neolatina», La silva, ed. B. López Bueno, Sevilla, Universidad de Sevilla-Universidad de Córdoba.
ALEMÁN ILLA, J. (1997): «Una traducción inédita del “Ars Poetica” de Horacio por Tomás Tamayo de Vargas», Criticón, 70, pp. 117-148.
ASENSIO, E. (1983): «Un Quevedo incógnito: Las silvas», Edad de Oro, 2, pp. 13-48.
BRINK, Ch. O. (1985): Horace on Poetry, Cambridge, Cambridge University Press.
--- (2011): Horace on Poetry: Epistles Book II: The Letters to Augustus and Florus, Cambridge, Cambridge University Press.
CANDELAS-COLONDRÓN, M. A. (1999): «El epigrama de Marcial en la poesía de Quevedo», La Perinola, Revista de Investigación Quevediana, 3, pp. 59-96.
CASSIANUS, J. (1576): Sylva comoedia de vita et moribus, Barcinone, Petrus Malus.
COLIE, R. (1973): The Resources of Kind: Genre-theory in the Renaissance, Berkeley-London, University of California.
CONRADY, K. O. (1962): Lateinische Dichtungstradition und deutsche Lyrik des 17 Jahrhunderts, Bonn, Bouvier.
CRUCEUS, E. (1618): Papinii Statii Opera, Parisiis, Thomas Blaise.
DE BRUYN, F. (2001): «The Classical Silva and the Generic Development of Scientific Writing in Seventeeth-Century England», New Literary History, 32, pp. 347-373.
DUST, Ph. (1975): «George Herbert’s two Altar Poems», Humanistica Lovaniensia, 26, pp. 278-287.
EGIDO, A. (1989): «La silva en la poesía andaluza del Barroco (con un excurso sobre Estacio y las Obrecillas de Fray Luis», Criticón, 46, pp. 5-39.
EMPSON, W. (1964): The Structure of Complex Words, London, Chatto and Windus.
FANTAZZI, Ch. (2004): Angelo Poliziano Silvae, Massachusetts, Harvard Univerity.
GÓMEZ RUIZ, M. S. (2018): «Elementos narrativos del texto dramático», Dicenda, Estudios de Lengua y Literatura Españolas, 36, pp. 253-265.
GOTTLIEB KLOPSTOCK, Fr. (2003): Werke Und Briefe. Historisch-kritische Ausgabe / Works and Correspondence, Berlin-New York, Walter de Gruyer.
GRACIÁN, B. (1967): Obras Completas, ed. Antonio del Hoyo. Madrid, Aguilar.
GROTIUS, H. (1617): Poemata, Lugduni Batavorum, Willem de Groot.
DE GUZMÁN, F. J. (1589): Primera parte de la Retórica, Alcalá de Henares, Ioan Yñiguez de Leguerica.
HARLITT, W. (1825): Select Poets of Great Britain. To which are Prefixed Critical Notices of Each Author, London, Thomas Davison.
HARP, R. & STEWART, S. (2000): The Cambridge Companion to Ben Johson, Cambridge, Cambridge University.
HIDALGO-SERNA, E. (1989): «Origen y causas de la agudeza necesaria revisión del conceptismo», Actas del IX Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas, ed. S. Neumeister, Frankfurt, Vervuet, vol. 1, pp. 477-486.
HORACIO FLACO, Quinto (2010): Ars Poetica, ed. biling., intro. y notas de Juan Gil, Madrid, Dykinson.
IZQUIERDO, A. M. (2019): «Paráfrasis y experimentación poética en el Anacreón castellano de Quevedo», eds. S. López Poza, Nieves Pena Sueiro et alii, Docta y Sabia Atenea, Studia in honorem Lia Schwartz, La Coruña, Universidad de la Coruña, pp. 315-337.
JONSON, B. (1716): The Works of Ben Johson, London, John Walthoe.
--- (1756): The Works of Ben Jonson, London, William Innys.
--- (1858): The Works of Ben Johson, London, Edward Moxon.
--- (1980): Volpone, or the Fox, ed. biling. de A. Sarabia Santander, Barcelona, Bosch.
--- (2002): Volpone, or the Fox, ed. biling. de Purificación Ribes, Madrid, Cátedra.
KNIGHT, S. & TILG, S. (2015): The Oxford Handbook of Neo-Latin, Oxford, Oxford University Press.
KOECHER, J. Chris. (1738): De Idololatria litteraria: liber singularis, Hanoverae, Nicolaus Foersterus.
LAUSBERG, H. (1967): Manual de Retórica literaria, Madrid, Gredos.
LÓPEZ GRIGERA, L. (1998): Anotaciones de Quevedo a la Retórica de Aristóteles, Salamanca, Salamanca Universidad.
MAÑAS, M. (2012): «La Epistula ad Pisones de Horacio: su normalización como “ars” poetica hasta el Renacimiento», Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos 32.2, pp. 223-246.
MARÍN CALVARRO, J. A. (2005): «Procacidad verbal y traducción: Volpone, or the Fox I. ii y Las Versiones de A. Sarabia Santander y P. Ribes», Anuario de Estudios Filológicos, 28, pp. 201- 212.
MAS, S. (2015): «Verecundia, risa y decoro: Cicerón y el arte de insultar», ISEGORIA, 53, pp. 445-473. http:/doi: 10.3989/isegoria.2015.053.01.
MATAS CABALLERO, J. & J. M. MICÓ (2013): Góngora y el epigrama, Madrid, Vervuert.
MIN-ELLIUS, J. (1714); Quinti Horatii Flacci Poemata, Roterodami, Casparis Fritsch et Michaelis Böhm.
MOORE, Ch. B. (2000): El arte de predicar de Juan Espinosa Medrano en La novena maravilla, Perú, Universidad Católica del Perú.
MUNDAY, J. (2016): Introducing Translation Studies. Theories and Applications, London, Routledge.
OPITIUS, M. (1645): Poemata, Amstelodami, Johan Iansson.
OSTOVICH, H. (2013): Ben Jonson: Four Comedies, New York, Routledge.
PATON KER, W., ed. (1926): Dryden’s Essays, 2 vols., London, Oxford University Press.
PÉREZ LASHERAS, A. (2007): «La literatura española en la Agudeza de Gracián», Bulletin hispanique,109, pp. 545-587. https://doi.org/10.4000/bulletinhispanique.321
PEROSA, A. & SPARROW, J. (1977): Renaissance Latin Verse. An Anthology, London, Duckworttn.
POTE, J. (1780): Selecta ex scriptoribus Graecis, Etonae, Josephus Pote.
DELLA PORTA, G. B. (1592): Villae, Libri XII, Francofurti, apud Andreae Wecheli heredes, Claudium Marnium et Ioannem Aubrium.
RICO GARCÍA, J. M. & GÓMEZ CAMACHO, A. (1991): «La silva en preceptivas y tratados españoles del Barroco y del Neoclasicismo», Encuentro Internacional sobre Poesía del Siglo de Oro (1990), Sevilla, Universidad de Sevilla, pp. 87-111.
RODRÍGUEZ MORENO, I. (2005): «Mujer y Filosofía en Grecia», en Nieto Ibáñez, J. M., Estudios sobre la mujer en la cultura griega y latina, León, Universidad de León.
RUIZ, J. M. (1981): «Agudeza y arte de ingenio de Gracián y An Essay on Criticism de Pope», Revista de filología inglesa, 11, pp. 35-82.
SCALIGERUS, I. C. (1561): Poetices libri septem, Lyon, apud Antonium Vicentium.
SÉNECA, L. A. (1932): Moral Essays, trad. John William Basore, Cambridge, Harvard University Press.
WILKES, G. A. (1982): The Complete Plays of Ben Jonson, Oxford, Oxford University Press.
WILLIAMS, G. (1994): A Dictionary of Sexual Language and Imagery in Shakespearean and Stuart Literature, London, Athlone Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 M.ª Ángeles Robles Sánchez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:
- La Revista Epos se distribuye bajo una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial CC BY-NC 4.0 Internacional
- Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).