Julio Cortázar at Teachers College «Mariano Acosta». Biographical traits in his education

Authors

  • María Luz Ayuso Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires
  • Pablo Luis Pineau Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.7.2018.18496

Keywords:

Julio Cortazar, Teachers College, Normalism, School archives

Abstract

From an investigation in the historical archive «Armenia Euredgian» of the Normal School N.º 2 «Mariano Acosta» in the City of Buenos Aires, we present three versions of the relationship between the writer Julio Cortázar and the school where he was trained as a teacher during the 1930s. Our starting hypothesis is that the history of an institution must be understood in the double framework offered by the history of education and the general history of the country. By examining how the history of the school was intertwined with the history of education and of the country, we hope to reveal certain clues about the different configurations of school culture produced by the individuals who inhabited the school. The first of these versions refers to the most explicit position of the author, who denounces the formation received as that of «a machine of fascists». The Normal School, which by this time was officially recognized as an element of cultural irradiation, was extolled and respected in its role of training citizens for the Republic; it is described by Cortázar as «an immense lie». Through his images, he denounces the non-fulfillment of the function of the educative system in the formation of educated citizens and men. The second version of the school is mounted on the first, and tends towards a dreamlike and sinister portrayal, represented mainly through the story «The school at night». In Cortázar’s own words, these are «imaginary facts that have been written as a symbolic equivalent of reality». In his story, he invites us to believe that in the supposed normality of the «Normal School» dark ghosts are hidden, in the context of a period which saw the advancement of authoritarian positions in the country and in their education. Finally, a third version affords us a view of a school where individuals rebel against the models proposed in previous versions and inscribe them in more democratic political, cultural and pedagogical traditions. This interpretation is evidenced mainly through the concrete ways in which Cortázar lived in the school in his student years, and more specifically as director of the magazine Addenda, publication of the Student Association.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Luz Ayuso, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

Doctora en Educación de la Universidad de Buenos Aires. Docente de Historia General de la Educación en la FFyL de la UBA desde 2008. Actualmente es Secretaria Académica del Departamento de Ciencias de la Educación (FFyL- UBA) y Coordinadora del Archivo Histórico de la ENS Nº 2 "Mariano Acosta".

Se desempeñó como Profesora Adjunta de Historia General de la Educación en la UNLPam y fue Secretaria Editorial del Anuario de Historia de la Educación de la Sociedad Argentina de Historia de la Educación (2010- 2016). Además de la coordinación de más diez números de la revista científica, editaron junto con Arata, N. "SAHE/20. La formación de una comunidad intelectual", Buenos Aires, 2015.

Pablo Luis Pineau, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Buenos Aires

Doctor en educación (UBA). Es Profesor titular regular de la cátedra de Historia de la Educación Argentina (FFyL-UBA) y de la ENS N2 "Mariano Acosta". Ha publicado diversos libros como autor, coautor y director, y varios trabajos en revistas nacionales e internacionales en temáticas de historia, teoría y política de la educación. Presenta una vasta experiencia en cursos de formación y capacitación docente, y de posgrado en instituciones argentinas y extranjeras, así como en la dirección y participación en proyectos de investigación.

Ocupó la presidencia de la Sociedad Argentina de Historia de la Educación. Actualmente es Director del Departamento de Ciencias de la Educación de la UBA y del Proyecto "Espacios de Memoria" de la ENS Nº 2 "Mariano Acosta".

References

Astolfi, José Carlos. Historia de la Escuela Normal de Profesores Mariano Acosta. Buenos Aires: Editorial Asociación Ex Alumnos Mariano Acosta, 1974.

Ayuso, María Luz y Lizel Tornay. «Espacios de Memoria de la ENS N.º 2 “Maria¬no Acosta”: herramientas para la enseñanza, fuentes para la investigación y democratización del patrimonio de la escuela argentina». Paper presented at II Simposio Iberoamericano de Historia, Educación y Patrimonio Educativo, Buenos Aires, october, 2013.

Bernárdez, Aurora y Carles ÁlvarezGarriga. CortÁZar de la A a la Z. Buenos Aires: Alfaguara, 2014.

Fiorucci, Flavia. «Maestros para el sistema de educación pública. La fundación de escuelas normales en Argentina (1890-1930)». Revista Mexicana de Histo¬ria de la Educación 2 (3), (2014): 25-45.

Ginzburg, Carlo. Mitos, emblemas, indicios. Morfología e Historia. España: Gedisa, 1989.

Goloboff, Mario. Julio Cortázar, la biografía. Buenos Aires: Seix Barral, 1998.

Maqueira, Enzo. Julio Cortázar, El perseguidor de la libertad. Buenos Aires: Edi¬ciones Lea, 2012.

Pineau, Pablo. «Pablo Pizzurno: mormalismo, republicanismo y misas laicas». In Cómo se forma al ciudadano y otros escritos reunidos, edited by Pablo Piz¬zurno. (Presentación). La Plata: UNIPE, 2013.

Prego Gadea, Omar y Julio Cortázar. La fascinación de las palabras. Buenos Aires: Alfaguara, 1997.

Salessi, Jorge. Médicos, maleantes y maricas. Higiene, criminología y homose¬xualidad en la construcción de la nación argentina. Buenos Aires: 1871-1914. Rosario: Beatriz Viterbo editora, 1995.

Southwell, Myriam, Martín Legarralde y María Luz Ayuso. «Algunos sentidos de la juventud en la conformación del sistema educativo argentino». Anales de la educación común 1 (1-2), (2005): 232-238.

Published

2018-01-28

How to Cite

Ayuso, M. L., & Pineau, P. L. (2018). Julio Cortázar at Teachers College «Mariano Acosta». Biographical traits in his education. Historia Y Memoria De La Educación, (7), 467–497. https://doi.org/10.5944/hme.7.2018.18496

Issue

Section

Historical Researches