Validation of a scale of attention to diversity for university teachers

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5944/educxx1.28518

Palabras clave:

Higher education, teacher, diversity, scales, measurement, validity

Resumen

It is the job of universities to face the greatest challenges of higher
education in the twenty-first century. Creating policies and practices to attend
to diversity is part of their social responsibility. Validated instruments are
essential to find out teachers’ attitudes and practices in education regarding
attention to diversity. This paper aims to present the process of construction
and validation of the Scale of Beliefs, Attitudes and Practices of Attention
to Diversity for University Teachers (CAPA-PU) created for this purpose. A
survey method with a non-experimental design was applied to a sample of 428
teachers from various Spanish universities. To validate this scale, analysis of
the content and construct preceded the selected items in the ad hoc instrument
in order to reach the representativeness of the construct. A review of the
literature on attention to diversity, especially instrument design, informed
of the definition of the construct and its dimensions, representativeness,
relevance, comprehension, ambiguity and clarity. In addition, reliable internal
consistency and exploratory and confirmatory factor analysis showed a fitted
model and a five-factor structure: (1) Institutional Diversity; (2) Research,
Training and Teaching Focused on Diversity; (3) Teaching and Learning
Practices; (4) University Administrators’ Commitment; (5) Conception of
Diversity. In conclusion, it is evident that there is: a) current relevance of the
assumed construct of attention to diversity focused on actions that provide
learning opportunities to the most disadvantaged groups; and b) the need to
offer a scale such as the one created in order to attend to the processes of
educational inclusion in Spanish universities.

 

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Biografía del autor/a

Genoveva Ramos Santana, Universitat de València

Doctora en Filosofía y CC. de la Educación por la Universitat de València. Profesora Titular del departamento Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (M.I.D.E.) de la Universitat de València. Sus investigaciones abordan el diseño y validación de escalas de medida y evaluación y proyectos que trabajan por la igualdad de género. Pertenece al grupo de investigación Diversidad y evaluación en la formación a lo largo de la vida (DIVFOREVA) de la Universitat de València.

Amparo Pérez Carbonell, Universitat de València

Doctora en Filosofía y CC. de la Educación por la Universitat de València. Profesora Titular del departamento Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (M.I.D.E.) de la Universitat de València. En los últimos años centra su investigación y docencia en Evaluación, Atención a la Diversidad e Igualdad de género. Pertenece al grupo de investigación DIVFOREVA-UV.

Inmaculada Chiva Sanchis, Universitat de València

Doctora en Filosofía y Ciencia de la Educación por la Universitat de València. Profesora Titular Universidad del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universitat de València. Principales líneas de trabajo: evaluación de programas, estudios sobre la calidad de Primaria y Secundaria, formación docente, diseño de instrumentos, e-evaluación de estudiantes universitarios, atención a la diversidad ... Pertenece al grupo de investigación DIVFOREVA-UV.

Ana María Moral Mora, Universitat de València

Doctora en Pedagogía por la Universitat de València. Profesora Ayudante Doctora del departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Líneas de investigación centradas en: diagnóstico y  atención a la diversidad, concretamente en la perspectiva de género en la docencia  universitaria, el diagnóstico e intervención en las altas capacidades y la convivencia en entornos  educativos. Pertenece al grupo de investigación DIVFOREVA-UV.

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Publicado

2021-05-13

Número

Sección

Estudios