Características psicológicas para el rendimiento deportivo en jóvenes jugadores de fútbol, rugby y baloncesto [Psychological Characteristics for Sport Performance in Young Players of football, Rugby, and Basketball]

Aurelio Olmedilla, Alexandre García-Mas, Enrique Ortega

Abstract


Resumen

El conocimiento de las características psicológicas de los jóvenes deportistas puede ser muy valioso para que, junto a los indicadores físicos y antropométricos, posibiliten a sus entrenadores y técnicos individualizar los procesos de entrenamiento y de esta manera optimizarlos. Los objetivos de este estudio son establecer las características psicológicas de los jóvenes jugadores de fútbol, rugby y baloncesto y determinar si existen diferencias psicológicas entre ellos en función del deporte que practican. Los participantes fueron 149 deportistas varones, 36 eran jugadores de futbol, 70 de baloncesto y 43 de rugby, con una media de edad de 15.99±1.47. Se utilizó el Cuestionario de Características Psicológicas relacionadas con el Rendimiento Deportivo (CPRD). Los resultados indican que los jugadores presentan una tendencia similar en sus puntuaciones, aunque los jugadores de baloncesto son los que obtienen puntuaciones más bajas. Los futbolistas puntúan más alto en control de estrés, motivación y cohesión de equipo, mientras que los jugadores de rugby lo hacen en influencia de la evaluación del rendimiento y habilidad mental. En general, los deportistas manifiestan una buena capacidad para controlar el estrés, para gestionar adecuadamente la evaluación que se hace de su ejecución deportiva y una buena motivación hacia su práctica deportiva, aunque con un margen de mejora que sugiere implementar programas adecuados de entrenamiento.

 

Abstract

To have knowledge of the psychological characteristics of grassroot team players can be very valuable so that, together with their physical and anthropometric features, may enable their coaches to individualize the training processes and thus optimize them. The objectives of this study are to study the psychological characteristics of football, rugby and basketball young players, and deter­mine if there are psychological differences between them regarding the sport they practice. The participants were 149 male athletes. 36 were soccer players, 70 basketball players and 43 rugby players, with a mean age of 15.99 ± 1.47. The Psychological Characteristics related to Sports Performance Questionnaire (CPRD) was used. Results indicate that all players have a similar trend in their scores, although basketball players are the ones who score lower. Footballers score higher in stress con­trol, motivation and team cohesion, while rugby players do so in influencing performance assessment and mental ability. In general, athletes shown a good ability to con­trol their stress; to adequately manage the external eval­uation made upon their performance, as well as a good level of motivation towards the practice of the sport. However, the data show that there is still room for im­provement that justifies the implementation of adequate training programs. 


Keywords


perfil psicológico; deportistas jóvenes; fútbol; baloncesto; rugby [psychological profile; grassroot players; football; basketball; rugby]

References


Abdullah, M. R., Musa, R. M., Maliki, A. B. H. M. B., Kosni, N. A. y Suppiah, P. K. (2016). Role of psychological factors on the performance of elite soccer players. Journal of Physical Education and Sport, 16(1), 170-176. http://dx.doi.org/10.7752/jpes.2016.01027

Abenza, L., González, J., Reyes, L., Reyes, F., Blas, A. y Olmedilla, A. (2014). Descripción y evaluación del entrenamiento psicológico de una deportista de regata clase laser radial [Description and Evaluation of A Psychological Training Class Laser Radial]. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 9(1), 67-92.

Abenza, L., Olmedilla, A. y Martínez, C. (2017). Propuesta de entrenamiento psicológico integrado al deportivo en dos jugadoras de tenis de mesa: una experiencia en el CAR Sant Cugat Barcelona [Proposal of psychological training integrated into sport training in two table tennis players table-tennis: an experience in the CAR Sant Cugat of Barcelona]. Informació Psicologica, 112, 74-94. http://dx.doi.org/10.14635/IPSIC.2016.112.6

Anhsel, M. (2003). Sport psychology: from theory to practice. San Francisco, C.A.: Benjamin Cummings.

Bossio, M. R., Raimundi, M. J. y Correa, L. G. (2012). Programa de Entrenamiento en Habilidades Psicolgógicas en jugadoras de voleibol de alto rendimiento [Psychological Skills Training Program in High Performance Volleyball Players]. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(1), 9-16.

Cabrita, T., Rosado, A., de La Vega, R. y Serpa, S. (2014). Relaciones entre identidad atlética y personalidad en el deporte de competición [Relationship Between Athletic Identity and Personality in Competitive Sport]. Revista de Psicología del Deporte, 23(2), 247-253.

Carmona, D., Guzmán, J. I. y Olmedilla, A. (2015). Efectos de un programa de formulación de objetivos y moldeamiento del pase en jóvenes jugadores de fútbol [Efects of A Program of Formulating Objectives and Shaping the Pass in Young Soccer Players]. Revista de Psicología del Deporte, 24(1), 81-88.

Carron, A. V., Brawley, L. R. y Widmeyer, W. N. (1998). The measurement of cohesiveness in sport groups. En J. L. Duda (Ed.), Advances in sport and exercise psychology measurement (pp. 213-226). Morgantown, WV: Fitness Information Technology.

Castilla, J. F., & Ramos, L. C. (2012). Rendimiento deportivo, estilo de liderazgo y evitación experiencial en jóvenes futbolistas almerienses [Sport Performance, Leadership Styles and Experimental Avoidance in young Footballers from Almeria]. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 137-142.

do Nascimento, M. G. B., Gomes, S. A., Mota, M. R., Aparecida, R. y de Melo, G. F. (2016). Psychological profiles of gender and personality traces of Brazilian professional athletes of futsal, and their influence on physiological parameters. Psychology Research and Behavior Management, 9, 41-51. http://dx.doi.org/10.2147/PRBM.S77402

Filho, E., Gershgoren, L., Basevitch, I. y Tenenbaum, G. (2014). Profile of high-performing college soccer teams: An exploratory multi-level analysis. Psychology of Sport and Exercise, 15(5), 559-568.

Gee, C., Dougan, R., Marshall, J. y Dunn, L. (2007). Using a normative personality profile to predict success in the National Hockey League (NHL): A 15-year longitudinal study. Journal of Sport & Exercise Psychology, 29, S164.

Gimeno, F., Buceta, J. M. y Pérez-Llantada, M. C. (2001). El Cuestionario Características Psicológicas Relacionadas con el Rendimiento Deportivo (CPRD): Características psicométricas [Questionnaire of Sports Performance-Related Psychological Characteristics (CPRD): Psychometrics Characteristics]. Análise Psicológica, 1(19), 93-133.

Gimeno, F. y Buceta, J. M. (2010). Evaluación psicológica en el deporte. El cuestionario C.P.R.D. [Psychological evaluation in sport. The C.P.R.D.]. Madrid, España: Dykinson.

Gimeno, F., Buceta, J. M. y Pérez-Llantada, M. C. (2007). Influencia de las variables psicológicas en el deporte de competición: evaluación mediante el cuestionario Características psicológicas relacionadas con el rendimiento deportivo [The Influence of Psychological Variables on Sports Performance: Assessment with the Questionnaire of Sports Performance-related Psychological Characteristics]. Psicothema, 19(4), 666-671.

Gould, D., Dieffenbach, K. y Moffett, A. (2002). Psychological characteristics and their development in Olympic champions. Journal of Applied Sport Psychology, 14(3), 172-204. http://dx.doi.org/10.1080/10413200290103482

Gould, D., Weiss, M. y Weinberg, R. S. (1981). Psychological characteristics of successful and less successful Big Ten wrestlers. Journal of Sport Psychology, 3, 69-81. http://dx.doi.org/10.1123/jsp.3.1.69

Gross, M., Moore, Z. E., Gardner, F. L., Wolanin, A. T., Pess, R. y Marks, D. R. (2016). An empirical examination comparing the Mindfulness-Acceptance-Commitment approach and Psychological Skills Training for the mental health and sport performance of female student athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 1-21. http://dx.doi.org/10.1080/1612197X.2016.1250802

Hill, A., MacNamara, A. y Collins, D. (2015). Psychobehaviorally Based Features of Effective Talent Development in Rugby Union: A Coach’s Perspective. The Sport Psychologist, 29(3), 201-212.

Holt, N. L. (Ed.). (2016). Positive youth development through sport. New York: Routledge.

Lameiras, J., Almeida, P. L. y Garcia-Mas, A. (2014). Relationships between cooperation and goal orientation among male professional and semi-professional team athletes. Perceptual and Motor Skills, 119(3), 851-860. http://dx.doi.org/10.2466/25.PMS.119c32z4.

López-Gullón, J. M., García-Pallarés, J., Berengüi, R., Martínez-Moreno, A., Morales, V., Torres-Bonete, M. D. y Díaz, A. (2011). Factores físicos y psicológicos predictores del éxito en lucha olímpica [Physical and Psychological Factors in Predicting Olympic Wrestling Performance]. Revista de Psicología del Deporte, 20(2), 573-588.

Lorenzo, J., Gómez, M. A., Pujals, C. y Lorenzo, A. (2012). Análisis de los efectos de un programa de intervención psicológica en jóvenes jugadores de baloncesto [Analysis of the Effects of a Psychological Intervention Programme for Young Basketball Players]. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 43-48.

MacNamara, A., Button, A. y Collins, D. (2010). The role of psychological characteristics in facilitating the pathway to elite performance part 1: Identifying mental skills and behaviors. The Sport Psychologist, 24(1), 52-73. http://dx.doi.org/10.1123/tsp.24.1.52

Mahamud, J., Tuero, C. y Márquez, S. (2005). Características psicológicas relacionadas con el rendimiento: comparación entre los requerimientos de los entrenadores y la percepción de los deportistas [Psychological Characteristics Related to Performance: Comparison between Coaches 'Requirements and Athletes' Perceptions]. Revista de Psicología del Deporte, 14(2), 237-251.

Mahoney, M. J. y Avener, M. (1977). Psychology of the elite athlete: An exploratory study. Cognitive Therapy and Research, 1, 135-141.

Morgan, W. P. (1979). Prediction of performance in athletics. En P. Klavora y J. V. Daniel (Eds.), Coach, athlete, and the sport psychologist (pp. 173-186). Champaign, Il.: Human Kinetics.

Morris, T. (2000). Psychological characteristics and talent identification in soccer. Journal of Sports Sciences, 18(9), 715-726. http://dx.doi.org/10.1080/02640410050120096

Nagle, F. J., Morgan, X. P., Hellickson, R. O., Serfass, R. C. y Alexander, J. F. (1975). Sporting success traits in olympic contenders. Physician Sportsmedical, 3(3), 31-34.

Nicholls, A. R. (2014). Psychological preparation for the rugby player. The Science of Rugby, 175.

Olmedilla, A. y Domínguez, J. (2016). Entrenamiento psicológico para la mejora de la atención y la autoconfianza en un futbolista [Psychological Training to Improve Attention and Self-Condence in a Soccer Player]. Revista de Psicología Aplicada al Deporte y el Ejercicio Físico, 1(1), 1-11.

Olmedilla, A., García-Mas, A., Luo, Y., Llaneras, C., Ruiz-Barquín, R. y Fuster-Parra, P. (2016). Multilevel psychological analysis of cooperative workteams. En Y. Luo (Ed.), Cooperative Design, Visualization and Engineering. CDVE 2016, Volume 9929 Series Lecture Notes in Computer Science (pp. 1-10). Suiza: Springer. http://dx.doi.org/10.1007/978--‐3--‐319--‐46771--‐9_42

Olmedilla, A., Ortega, E., Andreu, M. D. y Ortín, F. J. (2010). Programa de intervención psicológica en futbolistas: evaluación de habilidades psicológicas mediante el CPRD [A Psychological Intervention Programme for Footballers: An Evaluation of Psychological Skills Through the CPRD]. Revista de Psicología del Deporte, 19(2), 249-262.

Olmedilla, A., Ortega, E., Garcés de los Fayos, E. J., Abenza, L., Blas, A. y Laguna, M. (2015). Perfil psicológico de los jugadores profesionales de balonmano y diferencias entre puestos específicos [Psychological profile of professional handball players and differences between specific positions]. Revista Latinoamericana de Psicología, 47(3), 177-184.

Orlick, T. (2003). Entrenamiento mental. Cómo vencer en el deporte y en la vida gracias al entrenamiento mental [Mental training. How to win in sport and in life thanks to mental training]. Barcelona, España: Paidotribo.

Padilla, I. A., Quintero, T. A. C., Aguirre-Loaiza, H. H. y Arenas, J. A. (2016). Características psicológicas de rendimiento deportivo en deportes de conjunto [Psychological characteristics sports performance in team sports]. Psicogente, 19(35), 25-36. http://dx.doi.org/10.17081/psico.19.35.1206

Ross, A., Gill, N. D. y Cronin, J. B. (2015). Comparison of the anthropometric and physical characteristics of international and provincial rugby sevens players. International Journal of Sports Physiology and Performance, 10(6), 780-785. http://dx.doi.org/10.1123/ijspp.2014-0331

Silva, J. M., Shultz, B. B., Haslam, R. W. y Murray, D. F. (1981). A psychophysiological assessment of elite wrestlers. Research Quarterly for Exercise & Sport, 52(3), 348-358. http://dx.doi.org/10.1080/02701367.1981.10607882

Takemura, Y., Yokoyama, M., Omori, S. y Shimosak, R. (2014, agosto). Development of SOM algorithm for relationship between roles and individual's role adaptation in rugby. En World Automation Congress (WAC), 2014 (pp. 1-6). IEEE.

Weinberg, R. S. y Gould, D. (2014). Foundations of Sport and Exercise Psychology, 6E. Human Kinetics.

You, H. (2005). Relationship between playing positions in Rugby and psychological characteristics. Journal of Coaching Development, 7(1), 203-209.




DOI: https://doi.org/10.5944/ap.14.1.19249

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

Comments on this article

View all comments


Copyright (c) 2017 Facultad de Psicología. Servicio de Psicología Aplicada.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


Attribution-NonCommercial  (CC BY-NC)This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.

 

Accion Psicologica

Applied Psychology Service (SPA), Faculty of Psychology (UNED).

C/ Juan del Rosal nº 10 28040 Madrid.

email: accionpsicologica@psi.uned.es

eISSN: 2255-1271