El papel de la Corona en el nombramiento del primer ministro belga: un modelo no importable

Ángel J. Sánchez Navarro

Resumen


Tras la incapacidad de construir una mayoría parlamentaria y la necesidad de convocar nuevas elecciones en España en 2016, ciertos sectores sociales y políticos señalaron la conveniencia de revisar los procesos de investidura. En particular, se hizo hincapié en el papel del Rey, tratando de sugerir nuevas fórmulas capaces de otorgar estabilidad y superar la fragmentación política resultante de las últimas elecciones generales. El presente estudio se centra principalmente en el modelo belga, que reserva un papel importante para el Rey, alcanzándose la conclusión de que este modelo no presenta una mayor eficiencia política que permita pensar en tratar de trasladar a nuestro sistema algunas de sus previsiones.

Alter the failure to build a parliamentary majority and the need to hold new elections in Spain in 2016, certain social and political sectors have pointed out the convenience of reviewing the Spanish procedures for appointing a new Government. In particular, the role of the King has been analysed, trying to suggest new formulae capable of granting stability and surmounting the political fragmentation which resulted from the last general elections. The paper focuses mainly on the Belgian model for appointing a government, which reserves an important role for the King. It tries to show that, taking into account not only the —formal and informal— rules, but also the political practice, the Belgian model does not appear at all as more efficient than the Spanish one. And, what is more important from a systemic point of view, it allows a deeper debate on the political and institutional position of the Head of the State.


Palabras clave


gobierno; Jefe de Estado; sistema parlamentario; government; Head of State; parliamentary system;

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DOI: https://doi.org/10.5944/trc.41.2018.22139

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