Special Education Centers in the Sahara and in Spain. A comparative perspective

Óscar Navarro Martínez, Celia Flores Cuenca, Ángel Luis González Olivares

Abstract


In the current educational approach of our country different modalities of schooling to promote educational inclusion of the students with specific need of educational support are established. Special Education is presented as alternative to the ordinary model, either in the totality of its schedule or as combined schooling. The present article aims to analyse and compare the organization, functioning and resources of two Special Education centres in very different contexts. On the one hand, Olof Palme school, placed in the middle of the Sahara Desert, in a refugee camp in the town of Tindouf (Algeria). On the other hand, the Puerta de Santa María Special Education School in Ciudad Real (Spain). It studies in depth the similarities and differences between these two centres that educate students with educational support needs. The comparison of both contexts supposes differences in the functioning or organization of the teachings. Firstly, the situation of each of these two centres is described, analysing their main aspects. Later the comparative study is carried out and the main conclusions are commented. Different data collection techniques have been used to carry out the study, mainly the interview, the direct observation and the bibliographic review. Pronounced differences between these two situations imply that the educational process of both schools is very different in terms of the available resources, both material and human, the organization and the possibilities of action.


Keywords


Special education; educational inclusion; comparative education; Sahara; Ciudad Real

References


Abre en el Sáhara el primer centro de educación especial en un campo de refugiados. (2018). Recuperado de Fundación Anna Lindh website: http://xarxaespanyolafal.iemed.org/es/abre-en-el-sahara-el-primer-centro-de-educacion-especial-en-un-campo-de-refugiados

Alonso, N. (2012). Formación de profesorado saharaui en didáctica de las ciencias naturales para educación secundaria. En Enseñanza y divulgación de la química y la física. Madrid: Garceta.

Aranda, R., Arias, S., y González, L. (2012). La formación del profesorado saharaui en los campamentos de refugiados de Tindouf (Argelia). Tendencias pedagógicas, 20, 139-159. https://doi.org/10.15366/tp

Asociación de Amigos del Pueblo Saharaui de Albacete. (2017). Recuperado de Asociación de Amigos del Pueblo Saharaui de Albacete website: http://saharalbacete.org/

Benrabra, L. (2015). El español de los refugiados saharahuis en Tinduf. E-Aesla, 1, 1-10.

Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

Cámara, J. C. (2016). La educación en los campamentos de refugiados saharauis en Argelia. En Educación en Palestina, Iraq, Sáhara Occidental, Guinea Ecuatorial y para refugiados (p.p. 155-204). Madrid: UNED.

Carbonell, B. (2005). Las tabibas. Saberes y poderes de las mujeres que en el Sahara transitan los siglo. Gazeta de Antropología, 21. 1-6.

Caro, J. (2008). Estudios saharianos (Ed. facsim). Madrid: Calamar.

Carrasco, M. J., Cortés, C., Cintas, S., Domínguez, E., Fernández, M., Robles, M. R., … Vizuete, A. (2006). Más allá de las aulas: Cuando el desierto se convierte en un oasis de esperanza. XXI Revista de Educación, 8, 231-246.

Decreto 85/2018, de 20 de noviembre, por el que se regula la inclusión educativa del alumnado en la comunidad autónoma de Castilla-La Mancha, 229 (2018).

Deniz, F. A. (1991). RASD: educación y proceso de liberación nacional. Las Palmas de Gran Canaria.

Diaz, M. A. (Ed.). (1990). Saharauis: Vida y cultura tradicional del Sáhara Occidental. Madrid: Ministerio de Cultura, Dirección General de Bellas Artes y Archivos.

Diego, J. R. (1988). Historia del Sahara español. Madrid: Kaydeda.

Goicoechea, M. Á. (1998). La educación en la R.A.S.D. Contextos Educativos, 1, 297-310.

Hodges, T. (2014). Los saharauis. Londres: The Minority Group.

Jiménez, A. (2014). El español para la paz y el desarrollo en el desierto de Tinduf. En Retos educativos actuales en la formación del profesorado (pp. 1-12). Murcia: AUFOP.

Jiménez, A. (2015). El español en los campamentos de refugiados saharauis de Tinduf: Práctica docente. Universidad de Granada, Granada.

Julio, J. (2015). Escuelas en el desierto. Recuperado de El País website: https://elpais.com/elpais/2015/03/24/planeta_futuro/1427216985_777833.html

Legislación Escolar (Ministerio de Enseñanza y Educación) , (2005).

Lehbib, B. (2017). El Sistema Educativo Saharaui. Recuperado de https://1saharaui.wordpress.com/2017/02/06/el-sistema-educativo-saharaui/

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. , Pub. L. No. 2, BOE 106, 17158 (2006).

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. , Pub. L. No. 8, 295 (2013).

Martín, L., y Gimeno, J. C. (2010). Renovación del Plan de Formación Profesional en los campamentos de refugiados saharauis: Expectativas y desafios para la transformación social. Políticas públicas em educaçao. A colaboraçao entre o estado e a sociedade civil. Presentado en 7th Congress of African Studies, Lisboa.

Moreno, E. (2011). La Educación Infantil y Primaria saharaui conexiones con el sistema español. Sevilla: Eduinnova.

Olmo, M. del (2003). La construcción de la confianza en el trabajo de campo. Los límites de la entrevista dirigida. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 58(1), 191-219. https://doi.org/10.3989/rdtp.2003.v58.i1.168

Orden de 25/07/2016, de la Consejería de Educación, Cultura y Deportes, por la que se regula la organización y el funcionamiento de los centros y unidades de educación especial en Castilla-La Mancha, 147 (2016).

Prego, V. (1995). Así se hizo la transición (1a). Barcelona: Plaza & Janés.

Rivero, I. (2013). Vida y educación en los campamentos de refugiados saharaui. Universidad de Valladolid.

Sánchez, J. (2013). Diversidad e inclusión educativa: Aspectos didácticos

y organizativos. Madrid: Los Libros de la Catarata.

Valles, M. S. (2009). Técnicas cualitativas de investigación social: Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.

Velloso, A. (2010). La educación en el Sáhara Occidental. Madrid: UNED.

Velloso, A., y Vinagrero, J. A. (2011). Educación, guerra, dictadura y refugio: Palestina, Iraq, Sáhara Occidental, Guinea Ecuatorial. Madrid: Sanz y Torres.

Velloso Santisteban, A., y Vinagrero Ávila, J. A. (2016). Educación en Palestina, Iraq, Sáhara Occidental, Guinea Ecuatorial y para refugiados. Recuperado de http://site.ebrary.com/lib/interpuertoricosp/Doc?id=11335590




DOI: https://doi.org/10.5944/reec.35.2020.25225

Refbacks

  • There are currently no refbacks.

Comments on this article

View all comments




Copyright (c) 2020 Revista Española de Educación Comparada

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Revista Española de Educación Comparada (REEC)

Faculty of Education. UNED. 
c/ Juan del Rosal, 14
28040 - MADRID (Spain) 
Phone number: +34 654 73 1122
E-mail: reec@edu.uned.es

 

 



ISSN (printed version): 1137-8654
ISSN (electronic version): 2174-5382
Legal Deposit: M.38499-1995