Educational strategies to generate security for displaced people in Spain

María del Pilar Quicios García, Ana Mª Huesca González, Patricia González Ocejo

Abstract


Displaced populations are made up of emigrants, immigrants, asylees, refugees and stateless persons. Each of these people leaves their country and their vital attachments for different reasons. The aim they share is the search for security, either vital, legal or economic security. The objective pursued is not always achieved. This clash between expectation and reality adds up to a permanent uncertainty to a large number of the displaced people. The most vulnerable can develop a specific immigrant syndrome with chronic and multiple stress (Ulysses Syndrome). This psychosocial mismatch, since 1985, is tackled interdisciplinarily from medicine, psychology, education and social work. In this discursive-informative article some results of two investigations that combine quantitative and qualitative methodology are transferred. Objective 4 of Research CSO2016-77549-P (National R&D Plan, AEI / FEDER, EU) and the prospective research Literacy for social integration of immigrants and adult refugees in Spain (Europe-Research Assistance Program. UNED-Banco Santander, 2017/2019). The results of these investigations in the field of education, sociology and social education indicate some of the educational and socio-community strategies that can help displaced people arriving in Spain to lower their level of uncertainty and increase their sense of security. They are strategies that put into practice will avoid medicalizing people who do not need drugs. People who suffer from a psychosocial imbalance that needs emotional support, psychoeducational therapy, legal advice and empathic treatment by the society of the host country. The execution of these strategies will help to emotionally strengthen each one of the displaced people, being able to redirect the behavioral, cognitive and psychophysiological expression of the response system given to the perceived negative emotions.


Keywords


Prevention through education; displaced people; psychosocial maladjustment; emotional intelligence; Ulysses syndrome; security

References


Achotegui, J. (2000). Los duelos de la migración: una perspectiva psicopatológica y psicosocial. En E. Perdiguero y J. M. Comelles (comp.), Medicina y cultura, (88-100). Barcelona: Editorial Bellaterra.

_(2002a). La depresión en los inmigrantes. Una perspectiva transcultural. Barcelona: Mayo.

_(2002b). Trastornos afectivos en los inmigrantes: la influencia de los factores culturales. Suplemento Temas candentes. Barcelona: Jano.

_ (2003a) (compilador). Dossier de la reunión internacional sobre el Síndrome de Ulises celebrada en Bruselas en la sede del Parlamento Europeo el 5 de noviembre del 2003.

_(2004a) (compilador). Dossier del Diálogo sobre el Síndrome de Ulises del Congreso Movimientos humanos y migración del Foro Mundial de las Culturas. Barcelona: 2-5 de septiembre del 2004.

_ (2004b). Emigrar en situación extrema. El Síndrome del inmigrante con estrés crónico y múltiple (Síndrome de Ulises). Revista Norte de salud mental de la Sociedad Española de Neuropsiquiatría, 5(21), 39-53.

_ (2008). Migración y crisis: El síndrome del inmigrante con estrés crónico y múltiple, síndrome de Ulises. ASMR Revista Internacional On-Line, 7(1), 1579-3516.

_ (2009). Estrés límite y salud mental: el síndrome del inmigrante con estrés crónico y múltiple (Síndrome de Ulises) Gac Med Bilbao, 106, 122-33. Recuperado de: http://dev.elsevier.es/esrevista-gaceta-medica-bilbao-316-avance-resumen-estres-limitesalud-mental-el-S0304485809746657

_ (2017). El síndrome del inmigrante con estrés crónico y múltiple (síndrome de Ulises). Revista de Menorca, 96, 103-111.

Achotegui, J., Lahoz, S., Marxen, E. y Espeso, D. (10-15 de Septiembre 2005). Study of 30 cases of inmigrantes with The Immigrant Síndrome with Chronic and Multiple Stress (The Ulysses Syndrome). Comunication in the XVIIIº World Congress of Psychiatry, Cairo, Egipto.

Achotegui, J., López, A., Morales, M., Espeso, D. y Achotegui, A. (2015). Estudio sociodemográfico de los inmigrantes con síndrome de Ulises. Estudio sobre 1.110 inmigrantes atendidos en el SAPPIR en Barcelona. Norte de salud mental, XIII, 52, 70-78.

Achotegui, J. y Jayme, M. (2016). El reto de trabajar la relación terapéutica extendida y la transferencia negativa con inmigrantes, minorías y excluidos sociales. Clínica Contemporánea, 7(2), 105-112.

Amir, Y. (1969). Contact hypothesis in ethnic relation. Psychological Bulletin, 71, 319-342.

Berry, J. W. (1980). Acculturation as varieties of adaptation. En A. Padilla (Ed.), Acculturation: Theory, models and some new findings. Boulder, CO: Westview.

_(1990). Psychology of acculturation: understanding individuals moving between cultures. En R. W. Brislin (ed.), Applied cross-cultural psychology. Newbury Park Calif.: Sage.

_(1997). Inmigration, acculturation, and adaptation. Applied Psychology, 46, 5-68.

Castro, Á. (2010). S. O. S.…Soy inmigrante. El Síndrome de Ulises. Madrid: Pirámide.

Chávez,G. C. y Alava, L. (2019). Intervención del trabajador social frente a la inmigración, caso de estudio: familias venezolanas que residen en los bloques multifamiliares de la Ciudadela de los Tamarindos de la Ciudad de Portoviejo. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. Recuperado de https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/03/trabajador-social-inmigracion

Delgado, S. (2013). El síndrome de Ulises: El impacto psicológico de la emigración. Psicología en la Red. Recuperado de http://www.psicologiaenlared.com/el-sindrome-de-ulises-el-impacto-psicologico-de-la-emigracion

Espar, M. (14 de junio de 2008). Síndrome de Ulises, la enfermedad de los invisibles. El País. Portada. La salud de los inmigrantes. Recuperado de https://elpais.com

Espeso, D. (2009). Estrés crónico y múltiple (Síndrome de Ulises) en población infantil, desde una perspectiva multicultural. Desenvolupa, 30. Recuperado de http://www.desenvolupa.net/Numeros-anteriors/Numero-30/Estres-cronico-y-multiple-Sindrome-de-Ulises-en-poblacion-infantil-desde-una-perspectiva-multicultural-Dra.-Dori-Espeso-Montagud

Florenzano, R., Bortolaso, M., Apablaza, M., Estay, P., Bustos, P., Lomeli, K. y Puig, G. (2018). Salud mental de migrantes consultantes en la unidad de enlace psiquiátrico de un hospital general: un análisis retro y prospectivo. Gaceta de Psiquiatría Universitaria, 14(2), 143-149.

Gallego-Díaz, S. (20 de septiembre de 2011). No es depresión, es Síndrome de Ulises. El País. Madrid. Sociedad. Recuperado de https://elpais.com/sociedad/2011/09/20/actualidad/1316469615_850215.html

Gallego, D., Alonso, C., Cruz, A. y Lizama, L. (1999). Implicaciones educativas de la inteligencia emocional. Madrid: UNED.

García Carrasco, J. (2006). ¿Cómo se forman los sentimientos? En A.A.V.V. Comunicaciones al V Congreso Internacional de Filosofía de la Educación (17-26). Madrid: Dykinson.

González de la Rivera, J. L. (Octubre de 2005). Migración, cultura, globalización y salud mental. II Jornadas de salud mental y medio ambiente. Lanzarote.

Goleman, D. (2001). Emotional Intelligence: Issues in Paradigm Building. En Cherniss, C. y Goleman, D. (Eds.), The emotionally intelligent workplace. San Francisco: Jossey-Bass.

_(2003). Emociones destructivas. Cómo entenderlas y superarlas. Barcelona: Kairos.

Huesca, A. (2009). El “derecho a la seguridad” en la base del desarrollo. Miscelanea, 67, 75-96.

_(2016). Seguridad Humana y pobreza. En S. Giménez, y D. Santos (Ed.) Integraciones y desintegraciones sociales. Pobreza, migraciones, refugio (335-350). Toledo: Asociación Castellano Manchega de Sociología.

Huesca, A., Giménez, S., y Quicios, M. P. (2018). Mejorando la seguridad de los refugiados: una propuesta de intervención del Trabajo Social clínico. Cuadernos De Trabajo Social, 31(1), 69-83. DOI: 10.5209/CUTS.56491

Lara, A., Jimenez, F., Tocornal, M.C., Cayupan, E., Gallardo, I., Mateluna, D. y Alcaino, M. (2017). Nudos críticos en la atención psicoterapéutica a migrantes y refugiados desde un centro universitario. Revista Sul Americana de Psicología, 5(2). 161-171.

Lara, A. (2019). Perspectiva de atención psicoterapéutica a personas en situación de refugio. Revista Interdisciplinar Mobilidad Humana 27(55), 97-112.

Mayer, J.D. (2001). Afield guide to emotional intelligence. En L. Feldman Barret y P. Salovery (Eds.), The wiadom of feelings: Psychological processes in emotional intelligence. New York: Guilford.

Moreno, J. (2006). La mediación en el ámbito de la inmigración y convivencia intercultural. Acciones e investigaciones sociales, 1, 113-192.

Navarro, M. (2015). La medicina emocional. Madrid: Vivelibro.

Navarro-Lashayas, M.A. (2018). Población inmigrante sin hogar y salud mental. Cuaderno Psiquiatría Comunitaria, 15(1), 63-79.

Oberg, K. (1960). Cultural shock: Adjustment to New Cultural. Environments Practical Anthropology, 7, 177-182.

Quercetti, F. (29 de noviembre a 2 de diciembre de 2017). El derecho a la salud mental de las personas refugiadas y solicitantes de asilo. Psicopatologización del sufrimiento psíquico: el Síndrome de Ulises ¿una alternativa a las nosografías psiquiátricas clásicas? En N. Cervone (Presidente), Psicología, Culturas y Nuevas Perspectivas. IX Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, Buenos Aires, Argentina.

Quicios, M. P. (Diciembre de 2008). Prevención del Riesgo Social o Síndrome de Ulises a través de la inteligencia emocional. II Congreso Internacional de Inteligencia Emocional. Las Palmas de Gran Canaria.

Quicios, M. P. y Quicios, M. (2010). La otra cara de la inmigración: educación para el retorno. Revista Iberoamericana de Educación. EOI, 51(3), 1-13.

Real Decreto Ley 4/2008, de 19 de septiembre, sobre abono acumulado y de forma anticipada de la prestación contributiva por desempleo a trabajadores extranjeros no comunitarios que retornen voluntariamente a sus países de origen. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 20 de septiembre de 2008, núm. 228, pp. 44727 a 44729.

Real Decreto 1800/2008, de 3 de noviembre, por el que se desarrolla el

Real Decreto-ley 4/2008, de 19 de septiembre, sobre abono acumulado y de forma anticipada de la prestación contributiva por desempleo a trabajadores extranjeros no comunitarios que retornen voluntariamente a sus países de origen. Boletín Oficial del Estado. Madrid, 11 de noviembre de 2008, núm.272, pp. 44727 a 44729.

Reig-Botella, A., Clemente, M. y Sangiao, I. (2018). Migración y Síndrome de Ulises: ser nadie en tierra de nadie. Barataria, Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales, 24, 27-43.

Rodríguez, O. (1 de marzo de 2011). Síndrome de Ulises, el sufrimiento de los inmigrantes. En la Web para TODOS los inmigrantes, www.tomai.es

Salaberria, K. y Del Valle, A. (2017). Estrés migratorio y salud mental. Behavioral Psychology/Psicología Conductual, 25(2), 419-432.

Salovey, P., Mayer, J.D., y Caruso, D. (2002). The positive psychology of emotional intelligence. In C.R. Snyder y S.J. Lopez (Eds.), The handbook of positive psychology (159-171). New York: Oxford University Press.

Segura, M. y Arcas, M. (2007). Educar las emociones y los sentimientos. Introducción práctica al complejo mundo de los sentimientos. Madrid: Narcea.

Sevillano, M. L. (Dir.) (2010). Diagnóstico y desarrollo de competencias en el uso de herramientas de comunicación virtuales para la sociedad del conocimiento a lo largo de la vida. Madrid: Pearson.

Todo en Salud (2012). http://todo-en-salud.com/2010/12/la-cara-oculta-del-sindrome-de-ulises

Vallejo-Sánchez, B. y Pérez-García, A. M. (2016). Estrés vital: variables psicológicas y sociodemográficas predictoras del malestar emocional. Acción Psicológica, 13(1), 159-178. DOI: 10.5944/ap.13.1.16150

Vallés, A. y Vallés, C. (2003). Psicología de la inteligencia emocional. Valencia: Promolibro.

Vauclaire, C.M. y Bratanova, B. (2016). Income inequality and fear of crime across the European region. European Journal of Criminology, (2) 221–241. DOI: 0.1177/1477370816648993

Vázquez, J. (Octubre de 2005). Estudio de la salud mental de una población en un área de atención primaria en Almería. VIII Congreso de la Asociación Andaluza de Neuropsiquiatría, Almería.

Vivas, M. y Gallego, D. (2008). La inteligencia emocional ¿Por qué y cómo desarrollarla? Mérida: Consejo de Publicaciones. Universidad de los Andes.

Vivas, M., Gallego, D. y González, B. (2006). Educar las emociones. Madrid: Dykinson.




DOI: https://doi.org/10.5944/reec.35.2020.25216

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2020 Revista Española de Educación Comparada

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Revista Española de Educación Comparada (REEC)

Faculty of Education. UNED. 
c/ Juan del Rosal, 14
28040 - MADRID (Spain) 
Phone number: +34 654 73 1122
E-mail: reec@edu.uned.es

 

 



ISSN (printed version): 1137-8654
ISSN (electronic version): 2174-5382
Legal Deposit: M.38499-1995