English in compulsory education. A comparative view of the cases of Spain and the Netherlands

María González Villarón

Abstract


The learning of foreign languages has now become one of the objectives that arouses most interest in the educational systems. For this reason, reviewing the procedures implemented to improve its quality and efficiency is a really necessary issue. Doing so, moreover, from a comparative perspective, alluding to one of the countries that has a high ability in the use of this language, is a road which has hardly been developed. The aim of this article is to contribute to a better knowledge and understanding of the policies and initiatives carried out in the field of English teaching in Spain and the Netherlands in order to suggest possible aspects that may improve our educational system. To do this, firstly, the description of the most significant aspects of the structure and functioning of the teaching of English of the two countries is presented, detailing each of the stages of compulsory education. Then, within this framework, a comparative analysis is performed. Finally, the conclusions found are presented, and based on these results, some lines of reflection are proposed that could contribute to the improvement of the teaching and learning of the foreign languages at compulsory education stage in our country.


Keywords


Bilingual Education; Second Language Instruction and Learning; English; Spain; The Netherlands

References


ADMIRAAL, W., DE BOT, K. and WESTHOFF, G. (2006): Evaluation of Bilingual Secondary Education in the Netherlands. Students’ language proficiency, Educational Research and Evaluation, 12, 1, pp. 75 – 93.

BEREDAY, G. Z. F. (1968): El método comparativo en pedagogía (Barcelona, Herder).

BODDE, M., SCHIPPERS, S. en KLEIN, M. (2008): TULE Engels. Inhouden en activiteiten bij de kerndoelen (http://tule.slo.nl/Engels/F-KDEngels.html), consultado el 20 de diciembre de 2016.

BOLÍVAR, A. (2010): La autonomía de los centros educativos en España, Revista Participación Educativa, 13, pp.8-25.

ELLIS, R. (2003): Task-based language learning and teaching (Oxford, Oxford University Press).

ERK (2017): Europees Referntiekader Talen (http://www.erk.nl/leerling/), consultado el 23 de febrero de 2017.

EUROPEAN COMMISSION (2012): First European Survey on Language Competences: Final Report, Version 2.0. Education and Training (http://ec.europa.eu/languages/policy/strategic-framework/documents/language-survey-final-report_en.pdf), consultado el 29 de noviembre de 2016.

EUROPEAN PLATFORM (2012). Standard for bilingual education in English – havo/vwo (https://www.nuffic.nl/en/publications/find-a-publication/standard-for-bilingual-education.pdf), consultado el 10 de febrero de 2017.

EUROPEES PLATFORM (2011): Handleiding kwaliteit vvto Engels (http://www.europeesplatform.nl/vvto/wp-content/uploads/sites/7/2014/04/Handleiding-kwaliteit-vvto-Engels.pdf), consultado el 3 de febrero de 2017.

EURYDICE (2008a): Key Data on Teaching Languages at School in Europe (Bruselas, European Commission).

EURYDICE (2008b): La autonomía escolar en Europa. Políticas y medidas (Madrid, MEC-CIDE).

EURYDICE (2012): Key Data on Teaching Languages at School in Europe 2012 (Bruselas, European Commission).

FASOGLIO, D., DE JONG, K., PENNEWAARD, L., TRIMBOS, B. en TUIN, D. (2015): Moderne vreemde talen. Vakspecifieke trendanalyse 2015 (http://downloads.slo.nl/Repository/moderne-vreemde-talen-vakspecifieketrendanalyse-2015.pdf), consultado el 22 de enero de 2017.

FONTEIN, P., PRÜFER, P, DE VOS, K. en VLOET, A. (2016): IPTO: bevoegdheden en vakken in het vo. Eindrapport (http://www.voion.nl/downloads/5a16906c-136a-4d1e-9258-04fce1617503), consultado el 8 de febrero de 2017.

GARCÍA GARRIDO, J. L. (1996): Fundamentos de Educación Comparada (3ª ed.) (Madrid, Dykinson).

GONZÁLEZ VILLARÓN, M. y EGIDO GÁLVEZ, I. (2017): Factores explicativos del aprendizaje de la comprensión oral en lengua inglesa en educación secundaria: comparación entre España y Holanda, Revista Complutense de Educación, 28, 2 (http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49634).

INSTITUTO CERVANTES (2002): Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza y evaluación (Madrid, MEC).

JUAN, M. (2008). Contexto y contacto en el aprendizaje de lenguas extranjeras, IN. Revista Electrònica d’Investigació i Innovació Educativa i Socioeducativa, 1, 0, pp.47-66 (http://www.in.uib.cat/pags/volumenes/vol1_num0/maria_garau/index.html), consultado el 23 de abril de 2017.

LASAGABASTER, D. y RUIZ DE ZAROBE, Y. (2010): CLIL in Spain. Implementation, Results and Teacher Training (Cambridge, Cambridge Scholars Publishing).

LEY ORGÁNICA 2/2006 DE EDUCACIÓN (LOE), de 3 de mayo de 2006. En Boletín Oficial del Estado, 106, de 4 de mayo de 2006.

MALJERS, A. (2007): The Netherlands, en A. Maljers, D. Marsh, and D. Wolff. Windows on CLIL: Content and Language Integrated Learning in the European Spotlight, pp.130-138 (La Haya, European Platform for Dutch Education, and Graz, European Centre for Modern Languages).

MECD (2002): Evaluación de la enseñanza y el aprendizaje de la lengua inglesa: Educación Primaria 1999. Informe final (Madrid, INCE).

MEC (2004): Evaluación de la enseñanza y el aprendizaje de la lengua inglesa. Educación Secundaria Obligatoria 2001. Informe final (Madrid, INECSE).

MECD (2011a): Programa Integral de Aprendizaje de Lenguas Extranjeras (https://www.campuseducacion.com/files/programa-integral-aprendizaje-lenguas-ce-23-03-11.pdf), consultado el 28 de noviembre de 2016.

MECD (2011b): Revista Electrónica de didáctica del Español como Lengua Extranjera (RedELE), 22 (http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2011_22/2011_redELE_22_00entrevista.pdf?documentId=0901e72b80dbc007), consultado el 1 de diciembre de 2016.

MECD (2013): PISA 2012. Programa Internacional para la Evaluación Internacional de los Alumnos. Informe español. Volumen I: resultados y contexto (Madrid, INEE).

MINISTERIE VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP (2006a): De Kerndoelen Boekje Primair Onderwijs (La Haya, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap).

MINISTERIE VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP (2006b): Karakteriestieken en kerndoelen voor de onderbouw. Zwolle: Onderbouw VO (La Haya, Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap).

NUFFIC (2017): De Nederlandse organisatie voor internationalisering in onderwijs (https://www.nuffic.nl), consultado el 10 de febrero de 2017.

OECD (2012). Education at a Glance: OCDE indicators (https://www.oecd.org/edu/EAG%202012_e-book_EN_200912.pdf), consultado el 12 de enero de 2017.

ORDEN 5958/2010, de 7 de diciembre, de la Consejería de Educación, por la que se regulan los colegios públicos bilingües de la Comunidad de Madrid. En Boletín Oficial de la Comunidad de Madrid, 17, de 21 de enero de 2011.

REAL DECRETO 1513/2006, de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas de la Educación Primaria. En Boletín Oficial del Estado, 293, de 8 de diciembre de 2006.

REAL DECRETO 126/ 2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. En Boletín Oficial del Estado, 52, de 1 de marzo de 2014.

REAL DECRETO 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. En Boletín Oficial del Estado, 3, de 3 de enero de 2015.

ROSE, P. (2016): Engels in het basisonderwijs (http://downloads.slo.nl/Repository/engels-in-het-basisonderwijs-domeinbeschrijving.pdf), consultado el 30 de abril de 2017.

SLO (2017): Nationaal Expertisecentrum voor Leerplanontwikkeling. Concept-tussendoelen Engels onderbouw vo (http://www.slo.nl/downloads/documenten/tussendoelen-engels-havo-vwo-onderbouw-vo.pdf/ y http://www.slo.nl/downloads/documenten/tussendoelen-engels-vmbo-onderbouw-vo.pdf/), consultados el 20 de febrero de 2017.

THIJS, A., TRIMBOS, B., TUIN, D., BODDE, M. en DE GRAAFF, R. (2011): Engels in het basisonderwijs (Enschede, SLO).

TRIMBOS, B. (2007): Concretisering van de kerndoelen Engels. Kerndoelen voor de onderbouw VO (Enschede, SLO).

UNIÓN EUROPEA (2009): Conclusiones del Consejo de 12 de mayo de 2009 sobre un marco estratégico para la cooperación europea en el ámbito de la educación y la formación («ET 2020») (2009/C 119/02). Diario Oficial de la Unión Europea 28.5.2009.

VAN EK, J. A. (1993): Objectives for foreign language learning (Strasbourg, Council of Europe).

WET VAN 2 JULI 1981, OP HET BASIS ONDERWIJS

WET VAN 29 JANUARI 1993, OP HET VOORTGEZET ONDERWIJS




DOI: https://doi.org/10.5944/reec.30.2017.18694

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2017 La revista

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

  

Revista Española de Educación Comparada (REEC)

Faculty of Education. UNED. 
c/ Juan del Rosal, 14
28040 - MADRID (Spain) 
Phone number: +34 654 73 1122
E-mail: reec@edu.uned.es

 

 



ISSN (printed version): 1137-8654
ISSN (electronic version): 2174-5382
Legal Deposit: M.38499-1995