The early dawn of Spanish school architecture (1869-1886)

Francisco Javier Rodríguez Méndez

Abstract


In the middle of the 19th century scarcely a single town in Spain had its own school building, and most of the existing ones lacked the minimum conditions necessary for teaching. During the Sexenio Democrático (1868-1874), the progressive liberalist wing promoted the construction of school
buildings, launching a call for models of primary state schools in 1869. The significance of this call was such that it could be considered as the early  dawn of Spanish school architecture, even if the ensuing process and results are debatable. The construction of the Escuela Modelo in Madrid, the Escuelas Aguirre in Cuenca and Madrid, and the Jardines de la Infancia – the first Froebelian institution in Spain, also located in the capital – can be considered to have derived from this contest from 1869.


Keywords


Primary state schools; School architecture; School buildings; Francisco Jareño; Enrique Mª Repullés y Vargas.

References


Burgos Ruiz, Francisco. La arquitectura del aula. Nuevas escuelas madrileñas, 1868-1968. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, 2007.

Bouillon, Auguste. De la construction des maisons d’école primaire. París: Hachette, 1834.

Châtelet, Anne-Marie. «L'école prend forme». En Paris à l'école, qui a eu cette idée folle…, editado por A. M. Châtelet, 78-89. París: éditions du Pavillon de l'Arsenal, 1993.

Châtelet, Anne-Marie. La naissance de l’architecture scolaire. Les écoles élémentaires parisiennes de 1870 à 1914. París: Honoré Champion Editeur, 1999.

Châtelet, Anne-Marie. «Dialogue France-Allemagne sur l’architecture et la pédagogie». Proyecto Progreso Arquitectura 17 (2017): 16-27.

Espinilla Herrarte, María Lourdes y González Sánchez, José Luis. «Génesis de la primera “Escuela de Párvulos” en Palencia capital (1857-1910). La Insigne figura de D. Vicente Inclán». Tabanque 20 (2006-2007): 137-66.

Granier, Christine y Marquis, Jean-Claude. «Une enquête en cours: La maison d'école au XIXe siècle». Histoire de l'éducation 17 (1982): 31-46.

Hernández Díaz, José María. «Espacios escolares, contenidos, manuales y métodos de enseñanza». En Historia de la educación en la España contemporánea. Diez años de investigación, coordinado por Jean-Louis Guereña, Alejandro Tiana y Julio Ruiz, 191-213. Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, C.I.D.E., 1994.

Jareño y Alarcón, Francisco. Memoria facultativa sobre los Proyectos de Escuelas de Instrucción Primaria... Madrid: Imprenta del Colegio Nacional de Sordo-mudos y Ciegos, 1871.

Jurion – de Waha, Françoise. «L’école en beauté, un exemple d’architecture pour l’enfant». Cahiers Bruxellois 1, XLVII (2015): 194-243.

Kluss, Adolf y Kammenhüber, J. W. «Schulgebäude zu Washington». Allgemeine Bauzeitung mit Abbildungen (1868-69): 34-35 y 186-8.

Lahoz Abad, Purificación. «El modelo Fröebeliano de espacio-escuela. Su introducción en España». Historia de la educación 10 (1991): 107-33.

Laverdant, Desiré. «Architecture communale. Crèches». Revue Générale de l'Architecture et des travaux publics (1851): 161-9.

Lequeux, Paul-Eugène. «Édifices pour l'Instruction Publique. Écoles Primaires». Revue Générale de l'Architecture et des travaux publics (1849): 258-61, planchas XXVI- XXVII.

Lequeux, Paul-Eugène. «Édifices pour l'Instruction Publique. Écoles Primaires Communales». Revue Générale de l'Architecture et des travaux publics (1851): 18-28, planchas II-VII.

Llano Díaz, Ángel. «Notas sobre el espacio rural escolar en Cantabria (1850-1936)» [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea] 1 (2009). http://revista.muesca.es/articulos/66-notas-sobre-el-espacio-rural-en-cantabria-1850-1936 (consultado el 26 de mayo de 2020).

Llopis Ferrándiz, Rodolfo. Las ideas de Don Lucas Aguirre. Cuenca: Ruiz de Lara editores, 1924.

Martí Alpera, Félix. Por las escuelas de Europa. Valencia: Imprenta Vives, 1904.

Narjoux, Félix. Les Écoles Publiques en France et en Angleterre. Construction et installation. París: A. Morel et Cie., 1877.

Navascués Palacio, Pedro. Arquitectura y arquitectos madrileños del siglo XIX. Madrid: Instituto de Estudios Madrileños, 1973.

Ortueta Hilberath, Elena de. «Los modelos de escuelas destinados a los centros de educación primaria pública avalados por el Negociado de Arquitectura Escolar del Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes». Norba: Revista de arte 17 (1997): 165-92.

Repullés y Vargas, Enrique María. «Nuevas escuelas de instrucción primaria en Cuenca». Anales de la construcción y de la industria II (1877): 88-90.

Repullés y Vargas, Enrique María. «Edificios destinados a escuelas públicas de instrucción primaria». Anales de la construcción y de la industria II (1877): 212-5, 234-6, 246-9, 290-5, 310-3, 321-5, 340-2 y 358-61.

Repullés y Vargas, Enrique María. «Edificios destinados a escuelas de instrucción primaria». Anales de la construcción y de la industria III (1878): 1-4, 21-6, 53-5, 86-9 y 145-7.

Repullés y Vargas, Enrique María. Disposición, Construcción y Mueblaje de las Escuelas Públicas de Instrucción Primaria. Madrid: Imprenta de Fortanet, 1878.

Repullés y Vargas, Enrique María. «Obras arquitectónicas de Rodríguez Ayuso». En Biografía y obras arquitectónicas de Emilio Rodríguez Ayuso, editado por Santiago Castellanos y Enrique Mª Repullés, 17-31. Madrid: Imprenta y litografía de los huérfanos, 1892.

Rodríguez Méndez, Francisco Javier. «Arquitectura escolar en España 1857-1936. Madrid como paradigma». Tesis doctoral, Universidad Politécnica de Madrid, 2004.

Rodríguez Méndez, Francisco Javier. «Influencia francesa en la arquitectura escolar española». En Francia en la educación de la España contemporánea (1808-2008), editado por José Mª Hernández, 185-218. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2011.

Rodríguez Méndez, Francisco Javier. «Influencias alemanas en la arquitectura escolar española». En La pedagogía alemana en España e Iberoamérica (1810-2010), editado por José Mª Hernández, 194-224. Valladolid: Castilla Ediciones, 2011.

Rodríguez Méndez, Francisco Javier. «La huella de Adolf Cluss en la escuela graduada de Cartagena». Foro de Educación 12 (2014): 69-89.

Rodríguez Méndez, Francisco Javier. «Ecos en España de la Escuela Modelo de Bruselas». En Influencias belgas en la educación española e iberoamericana, editado por José Mª Hernández Díaz, 291-302. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2019.

Uchard, Joseph. «Écoles communales de la ville de Paris». Revue Générale de l'Architecture et des travaux publics (1862): 9-14.

Vacquer, Théodore. Bâtiments scolaires récemment construits en France et propres à servir de types pour les édifices de ce genre. París: Caudrilier, 1863.

Viñao Frago, Antonio. Innovación pedagógica y racionalidad científica. La escuela graduada pública en España (1898-1936). Madrid: Akal, 1990.

Viñao Frago, Antonio. «El espacio escolar. Introducción». Historia de la Educación 12-13 (1993-94): 11-6.

Viñao Frago, Antonio. «Construcciones y edificios escolares durante el sexenio democrático (1868-1874)». Historia de la Educación 12-13 (1993-94): 493-534.

Viñao Frago, Antonio. «La escuela graduada: una nueva organización escolar y pedagógica». En Cien años de educación en España. En torno a la creación del Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes, dirigido por Pedro Álvarez Lázaro, 363-88. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Fundación BBVA, 2001.

Viñao Frago, Antonio. «Templos de la patria, templos del saber: los espacios de la escuela y la arquitectura escolar». En Historia ilustrada de la escuela en España: dos siglos de perspectiva histórica, coordinado por Agustín Escolano Benito, 47-72. Salamanca: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2006.




DOI: https://doi.org/10.5944/hme.13.2021.27193

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Historia y Memoria de la Educación

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN: 2444-0043


Attribution-NonCommercial  (CC BY-NC 4.0). This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.