The school economic component as an identity configuring instrument. From the productive Nation to the democratic Nation (Spain, 1960-1985)

Yovana Hernández Laina

Abstract


The aim of this study is to show how individual and collective identities were manifested and shaped in Spain through the economic discourse disseminated by the school textbooks during the period of accelerated economic growth (developmentalism) under Franco and during the transition towards democracy. It begins with the concept of identity, understood as a shared mental representation which is shaped starting in childhood, as well as with the premise that both individual and collective identities contain an economic component. These identities are configured by means of a socialization that is carried out through processes of identification with typologies of economic discourses, which change and adapt to political-economic and social contexts. The sample of school textbooks analysed is made up of thirty units pertaining to the Social Sciences, from the sixties, seventies and early eighties of the 20th century. The methodological approach used is the critical analysis of discourse (both texts and images), which has been carried out through a series of indicators, also using the study of contexts for data triangulation. The research allows us to verify how the economic component of the discourse conveyed by the textbooks has the capacity to configure identities, through mechanisms of identification and belonging, that are conditioned by the power structures.

 


Keywords


Textbooks; identities; francoist developmentalism; political transition; economic component.

References


Abad Asenjo, Andrés. «Cuestionarios y programas de Enseñanza Primaria». Revista de Educación 184 (1966): 54-58.

Abella, Rafael. La vida cotidiana en España bajo el régimen de Franco. Barcelona: Argos Vergara, 1985.

Aguilar Fernández, Paloma. Memoria y olvido de la Guerra Civil española. Madrid: Alianza Editorial, 1996.

Apple, Michael. «El libro de texto y la política cultural». Revista de Educación 301 (1993): 109-126.

Atienza Cerezo, Encarna, y Teun A. Van Dijk. «Identidad social e ideología en libros de texto españoles de Ciencias Sociales». Revista de Educación 353 (2010): 67-106.

Badanelli, Ana María. «Representing two worlds: illustrations in Spanish textbooks for the teaching of religion and object lessons (1900–1970)». History of Education 41, no. 3 (2011): 303-338.

Badanelli, Ana María, y María del Mar del Pozo. «Desde la madre-patria española al estado de las autonomías: La idea de España en los manuales escolares (1900-2007)». Historia de la educación 27 (2008): 397-432.

Bajo Bajo, Mª. Jesús «El paisaje en el currículum de Educación Primaria, dentro del área del conocimiento del medio natural, social y cultural». Aula 13 (2001): 51-61.

Benedicto, Jorge. «La construcción de la ciudadanía democrática en España (1977-2004): de la institucionalización a las prácticas». Revista Española de Investigaciones Sociológicas, REIS 114, no. 6 (2006): 103-136.

Benedito Sifre, María Teresa, Armando Cervellera Martínez, y Xosé Manuel Souto González. «Los manuales escolares y la didáctica de la Geografía entre 1950 y 1990». En El libro escolar, reflejo de intenciones políticas e influencias pedagógicas, editado por Alejandro Tiana Ferrer, 63-86. Madrid: UNED, 2000.

Berger, Peter L., y Thomas Luckmann. La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu, 1988.

Bernecker, Walter L. «The change in mentalities during de late Franco Regimen». En Spain transformed. The late Franco Dictatorship, 1959-1975, editado por Nigel Townson, 67-84. Nueva York: Palgrave McMillan, 2007.

Billing, Michael. «El nacionalismo banal y la reproducción de la identidad nacional». Revista Mexicana de sociología 1 (1998): 37-57.

Bourdieu, Pierre. Las estrategias de la reproducción social. México: Siglo Veintiuno, 2011.

Boyd, Carolyn P. «De la memoria oficial a la memoria histórica: La Guerra Civil y la dictadura en los textos escolares de 1939 al presente». En Memoria de la guerra y del franquismo, editado por Santos Juliá, 79-99. Madrid: Taurus Ediciones, 2006.

Boyd, Carolyn P. Historia Patria. Política, historia e identidad nacional en España. 1875-1975. Barcelona: Ediciones Pomares Corredor, 2000.

Bousquet, Jacques. Economía política de la educación. Madrid: Instituto de Estudios Políticos, 1960.

Cámara Villar, Gregorio. Nacional-catolicismo y Escuela. La Socialización Política del Franquismo, 1936-1951. Jaén: Hesperia, 1984.

Campos, Lara. Los relatos de la nación. Iconografía de la idea de España en los manuales escolares (1931-1983). Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2010.

Camprubí Bueno, Lino. Los ingenieros de Franco. Ciencia, catolicismo y Guerra Fría en el Estado franquista. Barcelona: Crítica, 2017.

Cañellas Mas, Antonio. «La tecnocracia franquista: el sentido ideológico del desarrollo económico». Studia Histórica. Historia contemporánea 24 (2006): 257-288.

Capel, Horacio. «Las ciencias sociales y el estudio del territorio». Revista bibliográfica de geografía y ciencias sociales, Biblio3w 21, no. 1.149 (2016). http://www.ub.edu/geocrit/b3w-1149.pdf

Capel, Horacio. «La definición de lo urbano». Estudios Geográficos 138-139 (1975): 265-301.

Castells, Manuel. La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Madrid: Alianza, 1998.

Castillejo, Emilio. «Análisis del contenido ideológico de los manuales de historia». Bordón. Revista de pedagogía 61, no. 2 (2009): 45-58.

Castillejo, Emilio. Mito, legitimación y violencia simbólica en los manuales escolares de Historia del franquismo (1936-1975). Madrid: UNED, 2008.

Castillejo, Emilio. «Indicaciones sobre la investigación. Ciudadanía, identidades complejas y cultura política en los manuales escolares españoles (1978-2006)». Documento de trabajo inédito del proyecto: «Ciudadanía, identidades complejas y cultura política en los manuales escolares españoles (1978-2006)». Madrid: UNED, 2008.

Cazorla, Antonio. Miedo y progreso. Los españoles de a pie bajo el franquismo, 1939-1975. Madrid: Alianza, 2016.

De Miguel, Jesús M. «¿Desarrollo o desigualdad? Análisis de una polémica sociológica de medio siglo en España». Revista española de investigaciones sociológicas, REIS 75 (1996): 55-108.

Fairclough, Norman. Critical discourse analysis. London: Longman, 1995.

Fairclough, Norman. «El Análisis Crítico del Discurso como método para la investigación en Ciencias Sociales». En Métodos de análisis crítico del discurso, editado por Ruth Wodak, y Michael Meyer, 143-178. Barcelona: Gedisa, 2003.

Fairclough, Norman. Language and Power. London: Longman, 1989.

Fusi, Juan Pablo. «La cultura». En Franquismo. El juicio de la historia, editado por José Luis García Delgado, 219-295. Madrid: Temas de hoy, 2000.

Foucault, Michel. Hay que defender la sociedad. Buenos Aires: Almagesto, 1992.

García Delgado, José Luis. «La economía». En Franquismo. El juicio de la historia, editado por José Luis García Delgado, 147-217. Madrid: Temas de hoy, 2000.

Geertz, Clifford. «Ideology as a Cultural System». En Ideology and Discontent, editado por David Apter, 47-56. NY: The Free Press of Glencoe, 1964.

Giddens, Anthony. Modernidad e identidad del yo. Barcelona: Península, 1995.

Hernández Laina, Yovana. «Cultura económica y socialización política en los manuales escolares del tardofranquismo y la Transición española (1960-1985)». PhD diss., Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), 2018.

Justel, Manuel. «Edad y cultura política». Revista española de investigaciones sociológicas, REIS 58 (1992): 57-96.

Linz, Juan. «Legitimacy of Democracy and the Socioeconomic System». En Comparing Pluralist Democracies. Strains on Legitimacy, editado por Mattei Dogan, 65-113. London: Westview Press, 1988.

Longenecker, Bruce, y Kelly Liebengood. Engaging Economics: New Testament Scenarios and Early Christian Reception. Michigan and Cambridge: William Eerdmans Publishing Company, 2009.

López Facal, Ramón. «El nacionalismo español en los manuales de Historia». Educació i Història. Revista d’Història de l’educació 2 (1995): 119-128.

Mayordomo, Alejandro. «Regenerar la sociedad, Construir el Patriotismo o la Ciudadanía: Educación y Socialización Política en la España del siglo XX». Encounters in Theory and History of Education 1 (2008): 49-80.

Méndez, Leticia. Identidad: análisis y teoría, simbolismo, sociedades complejas, nacionalismo y etnicidad. México: UNAM, 1996.

Milito Barone, Cecilia C. «Conflicto y convivencia en el discurso pedagógico oficial durante el tardofranquismo y la Transición democrática española (1965-1982)». PhD diss., Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), 2019.

Morón Monge, María del Carmen, Hortensia Morón Monge, y Jesús Estepa Giménez. «El paisaje en el currículum oficial y los libros de texto de Ciencias Sociales de la ESO: una perspectiva patrimonial integral». En Actas I Congreso Internacional de Educación Patrimonial: Mirando a Europa: estado de la cuestión y perspectivas de futuro, 564-573. Madrid: IPCE, 2012.

Nates Cruz, Beatriz. «Soportes teóricos y etnográficos sobre conceptos de territorio». Revista Co-herencia 8, no. 14 (2011): 209-229.

Nogué, Joan. «Nacionalismo, territorio y paisaje en Cataluña». En Paisaje, memoria histórica e identidad nacional, editado por Nicolás

Ortega Cantero, 147-169. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid y Fundación Duques de Soria, 2005.

Nogué, Joan. «Territorios sin discurso, paisajes sin imaginario. Retos y dilemas». Ería 73-74 (2007): 372-382.

Oteiza, T. «How contemporary history is presented in Chilean middle school textbooks». Discourse and Society 14 (2002): 639-662.

Pérez Garzón, Juan Sisinio. «¿Por qué enseñamos Geografía e Historia? ¿Es tarea educativa la construcción de identidades?». Revista Historia de la Educación 27 (2009): 37-55.

Pérez Urraza, Karmele, Gurutze Ezkudia Arteaga, y Begoña Bilbao Bilbao. «El paisaje: un concepto básico en el currículum desarrollado en los libros de texto del País Vasco». Espacio, Tiempo y Educación 2, no. 2 (2015): 225-242.

Pozo Andrés, María del Mar del. «Imágenes e historia de la educación: construcción, reconstrucción y representación de las practicas escolares en el aula». Historia de la Educación. Revista interuniversitaria 25 (2006): 291-315.

Pujadas Muñoz, Joan-Josep. Etnicidad. Identidad cultural de los pueblos. Madrid: Eudema, 1993.

Rodríguez Lestegás, Francisco. «Territorialidad y pertenencia: la construcción geográfica de identidades». En Identidad y ciudadanía: reflexiones sobre la construcción de identidades, coordinado por Francisco Rodríguez Lestegás, 141-165. Barcelona: Horsori, 2008.

Sánchez Jiménez, José. «La España de los ‘sesenta’. La recepción y las influencias de la ‘Pacem in Terris’ en una sociedad en vías de desarrollo». Sociedad y Utopía. Revista de Ciencias Sociales 42 (2013): 108-136.

Sanchidrián Blanco, María del Carmen. «El uso de imágenes en la investigación histórico-educativa». Revista de investigación educativa, RIE 29, no. 2 (2011): 295-310.

Saz Campos, Ismael. «Fascism, Fascistization and Developmentalism in Franco’s Dictatorship». Social History 29, no. 3 (2004): 352-353.

Sepúlveda, Isidro. «La eclosión nacionalista: regionalismos, nacionalismos y autonomías». En Historia de la Transición (1975-1986), editado por Javier Tusell y Álvaro Soto, 409-443. Madrid: Alianza, 1996.

Valls, Rafael. «Fuentes y referentes del saber escolar: los actuales manuales escolares (de historia) y criterios para su análisis y valoración». En Las competencias profesionales para la enseñanza-aprendizaje de las ciencias sociales ante el reto europeo y la globalización, editado por Rosa María Ávila, José R. López y Estibaliz Fernández, 499-512. Bilbao: Asociación Universitaria de Profesores de Didáctica de las Ciencias Sociales, 2007.

Van Dijk, Teun A. «El análisis crítico del discurso». Anthropos 186 (1999): 23-36.

Van Dijk, Teun A. «Ideología y análisis del discurso». Estudio 29 (2005): 9-36.

Weber, Max. Economía y Sociedad. México: Fondo de Cultura Económica, 1979.

Weber, Max. El político y el científico. Madrid: Alianza, 1987.




DOI: https://doi.org/10.5944/hme.12.2020.26161

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Historia y Memoria de la Educación

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN: 2444-0043


Attribution-NonCommercial  (CC BY-NC 4.0). This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.