The NO-DO as a means of female identity development (1943-1975)

María Dolores Molina Poveda

Abstract


Franco’s regime undertook a reversion to certain conservative ideas relating to femininity in an effort to return women to the private sphere. These principles were transmitted by various organizations and institutions such as the Sección Femenina, Auxilio Social and educational centres. However, the regime used other means to spread its doctrine as well. NO-DO (NOticiarios-DOcumentales, News Program – Documentaries) was one of the most emblematic since it allowed the entire population, regardless of social class, sex or literacy level, to capture its message. In this study, we have used NO-DO as the main source for discovering how the regime transmitted its principles about femininity and what these principles were. We have reviewed news, documentaries and reports ―included in different sections: News, Black and White and Colour documentaries, Sport Image Magazine and Images― where references to women's education were made. Training women for housework and childcare, for being submissive and dutiful wives and good Christians; this was the identity that NO-DO conveyed about the woman’s role. NO-DO displayed another identity as well: that of women working for the Sección Femenina training girls, youth and adults in the national syndicalist and Catholic doctrine.

 


Keywords


Female Identity; NO-DO; Sección Femenina; Auxilio Social; education.

References


Agulló Díaz, Carmen. «De ignorada a necesaria: La formación profesional de las mujeres en el franquismo (1936-1975)». En Entre lo doméstico y lo público. Capacitación profesional de las mujeres rurales en España (1940-1977), editado por Sara Ramos Zamora, 45-72. Madrid: Biblioteca Nueva, 2016.

Balletbó, Anna. «La mujer bajo la dictadura». Leviatán 1, no. 8 (1982): 90-101. https://prensahistorica.mcu.es/es/consulta/registro.cmd?id=1028530

Casero, Estrella. La España que bailó con Franco. Coros y Danzas de la Sección Femenina. Madrid: Editorial Nuevas Estructuras, 2000.

Cenarro Lagunas, Ángela. La sonrisa de la Falange. Auxilio social en la guerra civil y en la posguerra. Barcelona: Crítica, 2005.

Cenarro Lagunas, Ángela. «Identidades de género en el catolicismo, el falangismo y la dictadura de Franco (presentación)». Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales 37 (2017): 17-26. https://recyt.fecyt.es/index.php/Hyp/article/view/58381/35664

Falcone, Rosa. «Género, familia y autoridad. Sociedades patriarcales y comunidades contemporáneas». Revista Científica de UCES XVI 1 (2012): 67-73. http://dspace.uces.edu.ar:8180/xmlui/bitstream/handle/123456789/1465/Genero_familia_Falcone.pdf?sequence=1

Lacruz Alcocer, Miguel. Entre surcos y pupitres. Historia de la Educación Agraria en la España de Franco. Madrid: Endymion, 1997.

Paz Rebollo, María Antonia y María Inmaculada Sánchez Alarcón. «La historia filmada: los noticiarios cinematográficos como fuente histórica. Una propuesta metodológica». Filmhistoria online 9, no. 1 (1999): 17-33. http://revistes.ub.edu/index.php/filmhistoria/article/view/12366

Pérez Moreno, Heliodoro Manuel. «La Sección Femenina de la España de Franco (1939-1975) y sus contradicciones entre “perfil de mujer” y medios educativos». Cadernos de História da Educaçao 7 (2008): 77-92. http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/1883

Rabazas Romero, Teresa y Sara Ramos Zamora. «La construcción del género en el franquismo y los discursos educativos de la Sección Femenina». Encounters on education = Encuentros sobre educación = Recontres sur l'éducation 7 (2006): 43-70. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4683187

Ramírez Macías, Gonzalo. «El Franquismo Autárquico, la Mujer y la Educación Física». Historia Social y de la Educación 3, no. 1 (2014): 78-102. http://www.redalyc.org/pdf/3170/317030572004.pdf

Ramos Zamora, Sara. «Iniciativas de educación no formal para las mujeres rurales (1939-1975)». En Entre lo doméstico y lo público. Capacitación profesional de las mujeres rurales en España (1940-1977), editado por Sara Ramos Zamora, 73-113. Madrid: Biblioteca Nueva, 2016.

Rebollo Mesas, Pilar. «Viaje al centro de ninguna parte: historia de las Cátedras Ambulantes». En Las escalas del pasado: IV Congreso de Historia Local de Aragón (Barbastro, 3-5 de julio de 2003), coordinado por Alberto Sabio Alcutén y Carlos Forcadell Álvarez, 281-288. Huesca: Instituto de Estudios Altoaragoneses; Barbastro: UNED, 2005. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1215945

Richmond, Kathleen. Las mujeres en el fascismo español. La Sección Femenina de la Falange, 1934-1959. Madrid: Alianza, 2004.

Rodríguez Martínez, Saturnino. El NO-DO: catecismo social de una época. Madrid: Editorial Complutense, 1999.

Sánchez-Biosca, Vicente. «NO-DO y las celadas del documento audiovisual». Cahiers de civilisation espagnole contemporaine 4 (2009): 1-7. http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/29172/059791.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sánchez-Biosca, Vicente. «NO-DO, icono del franquismo». Letra internacional 88 (2005): 29-38. http://roderic.uv.es/handle/10550/29197

Sánchez Blanco, Laura. «Auxilio social y la educación de los pobres: del franquismo a la Democracia». Foro de Educación 10 (2008): 133-166. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2906847

Sánchez Blanco, Laura. «El boletín de Auxilio Social. La formación de las mujeres que trabajaban en el servicio social (1937-1939)». Papeles Salmantinos de Educación 17 (2013): 101-120. https://summa.upsa.es/viewer.vm?id=0000032528&page=1&search=〈=es&view=main

Sánchez López, Rosario. Mujer española, una sombra de destino en lo universal. Trayectoria histórica de Sección Femenina de Falange (1934-1977). Murcia: Universidad de Murcia, 1990.

Scanlon, Geraldine M. «La mujer bajo el franquismo». Tiempo de Historia 27 (1977): 4-28. http://www.tiempodehistoriadigital.com/resbcombinada.php?autor=Scanlon,%20Geraldine%20M.&inicio=0&paso=10&orden=Titulo

Sorlin, Pierre. Cines europeos, sociedades europeas 1939-1990. Barcelona: Paidós Comunicación, 1996.

Terrón Abad, Eloy. «Coeducación y control social en la España de la Posguerra». Revista de educación 326 (2001): 185-194. http://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:c17dc2c6-e377-4a04-a2d1-68893f9adb3c/re32611-pdf.pdf

Tranche, Rafael R. y Vicente Sánchez-Biosca. NO-DO. El tiempo y la memoria. Madrid: Cátedra/Filmoteca Española, 2018.

Vilanova Ribas, Mercedes y Xavier Moreno Juliá. Atlas de la evolución del analfabetismo en España de 1887 a 1981. Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, 1992. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/detalle.action?cod=1403

Zagalaz Sánchez, María Luisa. «La educación física femenina durante el franquismo: La sección femenina». Apunts: Educación física y deportes 65 (2001): 6-16. https://www.revista-apunts.com/es/hemeroteca?article=534




DOI: https://doi.org/10.5944/hme.12.2020.26071

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Historia y Memoria de la Educación

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN: 2444-0043


Attribution-NonCommercial  (CC BY-NC 4.0). This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.