The enemies of the homeland. The representation of the other during the Spanish Civil War in the textbooks of Italian Fascism (1936-1943)

Carlos Sanz Simón

Abstract


The Spanish Civil War (1936-1939) was a battlefield that, although it developed nationally, had a scope and participation that crossed the borders of Spain. The rebel side enjoyed the help of two foreign powers in challenging the Second Republic: Nazi Germany and Fascist Italy. It would be precisely the latter that would invest a greater economic and logistical effort, due to how Mussolini saw in Spain a possible Mediterranean ally, one akin to his model of Italian fascism. The present investigation attempts to discover how the enemy – in this case the Republican side – was represented in the school textbooks of the last years of the Duce's dictatorship in Italy. The texts were consulted in the Centro di documentazione e ricerca sulla storia del libro scolastico e della letteratura per l’infanza - Museo Paolo e Ornella Ricca of the Università degli Studi di Macerata (Italy). The results show how the school manuals of the time, in subjects such as history, readings, geography or patriotic teachings, reflected an image of the republican side associated with tyranny, demonizing their intervention in the warlike conflict with narratives that exalt violence and anti-Catholicism and identifying them with Soviet communism and anarchy.

 


Keywords


Spanish Civil War; Italian fascism; alterity; enemy; textbooks.

References


Andreolo, Renato et al. Educazione moderna e scuola di base. Studi in onore di Carmelo Cottone. Brescia: La Scuola, 1973.

Ascenzi, Anna. Metamorfosi della cittadinanza. Studi e ricerche su insegnamento della storia, educazione civile e identità nazionale in Italia tra Otto e Novecento. Macerata: Edizioni Università di Macerata, 2009.

Ascenzi, Anna y Roberto Sani. Il libro per la scuola tra idealismo e fascismo. L’opera della Commissione centrale per l’esame dei libri di testo da Giuseppe Lombardo Radice ad Alessandro Melchiori (1923-1930). Milán: Vita e Pensiero, 2005.

Badanelli Rubio, Ana Mª y Kira Mahamud Angulo. «Entre la ruptura y la continuidad de esquemas socioemocionales en los libros de lectura de la escuela primaria en el tardofranquismo (1959-1975)». Historia y Memoria de la Educación 2 (2015): 125-160. https://doi.org/10.5944/hme.2.2015.14366

Bargellini, Piero (Ed.). Letture per la quinta classe elementare dei centri urbani. Roma: La Librería dello Stato, 1942.

Bel Martínez, Juan Carlos y Juan Carlos Colomer Rubio. «Guerra Civil y franquismo en los libros de texto actuales de Educación Primaria: análisis de contenido y orientación didáctica en el marco de la LOMCE». Cabás 17 (2017): 1-17.

Bonomi, Ezio. «I legionari italiani e la guerra di Spagna». En Il libro della terza classe elementare. Religione, Grammatica, Storia, Geografia, Aritmetica, editado por Ezio Bonomi, 125-126. Roma: La Librería dello Stato, 1940.

Boyd, Carolyn P. Historia patria. Política, historia e identidad nacional en España: 1875-1975. Barcelona: Pomares Corredor, 2000.

Brandani, Edoardo, Giorgio DiGenova y Massimo Duranti. “L’uomo della Provvidenza”. Iconografia del Duce (1923-1945). Bolonia: Edizioni Bora, 1997.

Caroli, Dorena. «L’insegnamento della storia antica e medioevale nelle scuole fasciste e sovietiche fra le due guerre mondiali: manuali di scuola elementare a confronto». Historia y Memoria de la Educación 2 (2015): 321-352. https://doi.org/10.5944/hme.2.2015.13821

Casanova Ruiz, Julián. República y guerra civil. Volumen 8. Barcelona: Crítica – Marcial Pons, 2007.

Castillejo Cambra, Emilio. Mito, legitimación y violencia simbólica en los manuales escolares de Historia del franquismo. Madrid: UNED, 2008.

Catarsi, Enzo. Storia dei programmi della scuola elementare (1860-1985). Florencia: La Nuova Italia, 1990.

Choppin, Alain. «Pasado y presente de los manuales escolares». Educación y pedagogía 13, no. 29-30 (2001): 209-229.

Collin, Mariella. «Les libres de lecture italiens pour l’ècole primaire sous le fascisme (1923-1943)». Histoire de l’Éducation 127 (2010): 57-94.

Colomer Rubio, Juan Carlos. «La Guerra Civil y el Franquismo en libros de texto actuales de 6.º de primaria: una aproximación crítica». En Pensar con la historia desde el siglo XXI: actas del XII Congreso de la Asociación de Historia Contemporánea, coordinado por Pilar Folguera et al., 5175-5185. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid, 2015.

Cottone, Carmelo. «Spagna». En Il libro della quinta classe elementare. Aritmetica, Geografia, Scienze, editado por Carmelo Cottone, 159-164. Roma: La Librería dello Stato, 1941.

Dagnino, Jorge. Faith and fascism. Catholic intellectuals in Italy, 1925-43. Londres: Palgrave Macmillan, 2017.

Domínguez Méndez, Rubén. «La fascistización de las escuelas italianas en el extranjero. El caso de Barcelona (1922-1929)». Historia de la Educación. Revista interuniversitaria 33 (2014): 231-253.

García Puchol, Joaquín. Los textos escolares de historia en la enseñanza española (1808-1900). Barcelona: Universidad de Barcelona, 1993.

Genovesi, Piergiovani. Il manuale di storia in Italia. Dal fascismo alla Repubblica. Milano: FrancoAngeli, 2009.

Heiberg, Morten. Emperadores del Mediterráneo. Franco, Mussolini y la guerra civil española. Barcelona: Crítica, 2003.

Istituto della Enciclopedia Italiana. Dizionario biografico degli italiani. Volume 34. Roma: Istituto della Enciclopedia Italiana, 1980.

Leoni, Francesco. «El disenso católico en Italia durante el fascismo». Revista de Estudios Políticos 35 (1983): 235-255.

Lozano, Álvaro. Mussolini y el fascismo italiano. Madrid: Marcial Pons Historia, 2012.

Mahamud Angulo, Kira y Ana Mª Badanelli Rubio. «Los contextos de transmisión y recepción de los manuales escolares: una vía de perfeccionamiento metodológico en manualística». História da Educação 20, no. 50, (2016): 29-48. http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/62455

Marina Carranza, Marcos. «¿Qué guerra civil nos han explicado? La guerra civil en los libros de texto». En Historia, identidad y alteridad.

Actas del III Congreso Interdisciplinar de Jóvenes Historiadores, coordinado por José Manuel Aldea Celada et al., 713-731. Salamanca: Hergar Ediciones, 2012.

McLean, Eden K. Mussolini's Children. Race and Elementary Education in Fascist Italy. Lincoln-Londres: Nebraska University Press, 2018.

Meda, Juri y Ana Mª Badanelli Rubio. La historia de la cultura escolar en Italia y en España: Balance y perspectivas. Macerata: Edizioni dell’Università di Macerata, 2013.

Meda, Juri. «‘Invisible schools’. The public image of rural schools in Southern Italy in photographic inquiries and photo-reportages (1925-55)». Historia y Memoria de la Educación 8 (2018): 347-396. https://doi.org/10.5944/hme.8.2018.19204

Montecchi, Luca. «La escuela primaria rural en Italia entre los siglos XIX y XX». Historia y Memoria de la Educación 7 (2018): 81-106. https://doi.org/10.5944/hme.7.2018.18747

Morandini, María Cristina. «I quaderni di epoca fascista veicolo di propaganda ideologica e strumento didattico: il fondo della scuola elementare Parini di Torino (1938-1942)». Historia y Memoria de la Educación 10 (2019): 383-408. https://doi.org/10.5944/hme.10.2019.23365

Morente Valero, Francisco. «Los fascismos europeos y la política educativa del franquismo». Historia de la Educación. Revista interuniversitaria 24 (2005): 179-204.

Morgan, Philip. The fall of Mussolini: Italy, the italians, and the Second World War. Oxford: Oxford University Press, 2007.

Núñez Seixas, Xosé Manoel. «El miedo al extranjero, o el enemigo como invasor (1936-1939)». En Retóricas del miedo: imágenes de la guerra civil española, editado por Nancy Berthier y Vicente Sánchez-

Biosca, 53-70. Madrid: Collection de la Casa de Velázquez, 2012.

Partito Nazionale Fascista. Il primo e secondo libro del fascista. Roma:

Partito Nazionale Fascista, 1942.

Payne, Stanley George. Fascism in Spain, 1923-1977. Madison: University of Wisconsin Press, 1999.

Petrucci, Alfredo. L’aratro e la spada. Letture per la III clase dei centri rurali. Roma: La Librería dello Stato, 1938.

Pomante, Luigiaurelio y Roberto Sani. «The Gentile reform (1923) and academic strategies of the University of Macerata between national science and development of the local economy». Historia y Memoria de la Educación 3 (2016): 259-277. https://doi.org/10.5944/hme.3.2016.13875

Puelles Benítez, Manuel de. Política, legislación y educación. Madrid: UNED, 2017.

Rabazas Romero, Teresa. Los manuales de pedagogía y la formación del profesorado en las escuelas normales de España (1839-1901). Madrid: UNED, 2001.

Rinaldi, Luigi. «La guerra di Spagna è terminata». En Il libro della quinta clase elementare. Letture, editado por Luigi Rinaldi, 156-157.

Roma: La Librería dello Stato, 1939.

Roith, Christian. «Representaciones de la Guerra civil española en manuales de Historia del franquismo temprano». Historia de la Educación. Revista interuniversitaria 36 (2017): 321-342. http://dx.doi.org/10.14201/hedu201736321342

Sani, Roberto. Education, school and cultural processes in contemporary Italy. Macerata: Edizioni Università di Macerata, 2018.

Sanz Simón, Carlos y Teresa Rabazas Romero. «La identidad nacional en los manuales escolares durante la Segunda República Española». Bordón. Revista de Pedagogía 69, no. 2 (2017): 131-146. https://doi.org/10.13042/Bordon.2017.50578

Saz Campos, Ismael. Mussolini contra la II República. Hostilidad, conspiraciones, intervención (1931-1936). Valencia: Alfons el Magnànim, 1986.

Sevillano, Francisco. La cultura de guerra del «nuevo Estado» franquista. Madrid: Biblioteca Nueva, 2017.

Spackman, Barbara. Fascist Virilities. Rhetoric, Ideology, and Social

Fantasy in Italy. Minnesota: University of Minnesota Press, 2008.

Valls Montes, Rafael. Historia y memoria escolar: Segunda República, Guerra Civil y dictadura franquista en las aulas (1938-2008). València: Universitat de València, 2009.

Vaquero Peláez, Dimas. Mussolini & España, Franco & Mussolini. Unas relaciones difíciles. Zaragoza: Comuniter, 2017.

Vaquero Peláez, Dimas. Credere, obbedire, combattere. Creer, obedecer, combatir… y morir. Fascistas italianos en la guerra civil española. Zaragoza: Mira Editores, 2007.

Venza, Claudio. «La Italia fascista en la tormenta española (1934-1939)». En Francone. La mirada de Mussolini en la guerra de España, editado por el Gobierno de Aragón, 31-40. Zaragoza: Gobierno de Aragón, 2009.

Viñas, Ángel. La República en guerra contra Franco, Hitler, Mussolini y la hostilidad británica. Barcelona: Crítica, 2012.




DOI: https://doi.org/10.5944/hme.12.2020.25928

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Historia y Memoria de la Educación

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN: 2444-0043


Attribution-NonCommercial  (CC BY-NC 4.0). This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.