Stories of immoral and harassed teachers: gender, education and discipline in the school system of Argentina (1919-1935)

Adrian Cammarota

Abstract


The purpose of this paper is to analyze the relationship between gender and education by taking as a reference the case of three teachers who were punished for assumed moral offences committed in their private sphere. Two of these teachers were exonerated. These events took place in 1919, 1921 and 1935 in Mendoza, Chubut and Rio Negro provinces, respectively. Furthermore, we will carry out the analysis of a file on an alleged harassment committed by senior male staff members. Morality was one of the pillars sustained in academic teacher training and served as a method of controlling the teaching staff. In many respects, this search deals with the disciplinary mechanisms applied by the Consejo Nacional de Educación (National Board of Education, CNE), which strove to regulate bodies and behavior in response to the assumed immoralities committed by the teaching staff. We develop a descriptive analysis as a way of delving into representations, mindsets and patriarchal mandates reproduced in the school system.


 

 

 


Keywords


Gender; teachers; teacher training; school.

References


Allport, Gordon y Leo Postman. Psicología del rumor. Buenos Aires: Editorial Psique, 1973.

Andújar, Andrea. «Historia social del trabajo y género en la Argentina del siglo XX: balance y perspectivas». Revista Electrónica de Fuentes y

Archivos (REFA) 8, no. 8 (2017): 43-59. https://refa.org.ar/file.php?tipo=Contenido&id=172

Barrancos, Dora, Donna Guy y Adriana Valobra. Moralidades y comportamientos sexuales. Argentina, 1880-2011. Buenos Aires: Biblos, 2014.

Barrancos, Dora. «Moral sexual, sexualidad y mujeres trabajadoras en el período de entreguerras». En Historia de la vida privada en la Argentina. Tomo 3: La Argentina entre multitudes y soledades. De los años 30 a la actualidad, dirigido por Fernando Devoto y Marta Madero, 199-225. Buenos Aires: Taurus, 1999.

Becerra, Marina. «Un prisma original: educación, género, amor y ciudadanía en Herminia Brumana». Anuario de historia de la educación 17, no. 2 (2016): 80-103.

Ben, Pablo. «La ciudad del pecado: moral sexual de las clases populares en la Buenos Aires del 900». En Moralidades y comportamientos sexuales. Argentina, 1880-2011, editado por Dora Barrancos, Donna Guy y Adriana Valobra, 95-114. Buenos Aires: Biblos, 2014.

Bertoni, Lilia. Patriotas, cosmopolitas y nacionalistas. La construcción de la nacionalidad argentina a fines del siglo XIX. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2001.

Billorou, María José. «Mujeres que enseñan no solo en las aulas: docentes en el interior argentino en la primera mitad del siglo XX». Anuario de historia de la educación 17, no. 2 (2016): 57-79

Bracamontes, Lucía. «Mujeres, trabajo y educación a principios del siglo XX: las maestras en la prensa católica del sudoeste bonaerense argentino». Diálogos, Revista Electrónica de Historia 12, no. 1 (2011): 101-127.

Bunge, Alejandro. Una nueva Argentina. Buenos Aires: Hyspamerica, 1984 [1940].

Caldo, Paula. «Entre amores clandestinos y cesantías. La maestra y el director, Argentina, 1920-1928». Géneros 26, no. 26 (2019): 145-163.

Caldo, Paula. «No parecían mujeres, pero lo eran. La educación femenina de las maestras, Argentina, 1920-1930». Historia y sociedad 26 (2014): 237-265. http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S012184172014000100010&script=sci_abstract&tlng=pt

Cammarota, Adrián. «El caso de los maestros comunistas y el Diario Crítica (1933-1940)». Revista Pilquen 22, no. 1 (2019b): 1-12. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/Sociales/article/view/2239/pdf

Cammarota, Adrián. «Nacionalizar y educar: algunos problemas de la educación común en los territorios nacionales (1890-1940)». Avances del Cesor (2019) (en prensa).

Cosse, Isabella. Estigma de nacimiento. Peronismo y orden familiar, 1946-1955. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2006.

Estrada, María Alejandra. «¿Mesianismo salesiano en Patagonia septentrional? Último cuarto del siglo XIX, pueblo General Roca». Revista Española de Antropología Americana 41, no. 1 (2011): 97-116. https://doi.org/10.5209/rev_REAA.2011.v41.n1.5

Fiorucci, Flavia. «Los amores de la maestra: sexualidad, moral y clase durante el peronismo». Secuencia 85 (2013). http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S018603482013000100003

Fiorucci, Flavia. «País afeminado, proletario feminista. Mujeres inmorales e incapaces: la feminización del magisterio en disputa (1900-1920)». Anuario de Historia de la Educación 17, no. 2 (2016): 120-137. http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/anuario/article/view/9793

González Leandri, Ricardo. «La elite profesional docente como fracción intelectual subordinada. Argentina: 1852-1900». Anuario de Estudios Americanos 58, no. 2 (2001): 513-535. http://estudiosamericanos.revistas.csic.es/index.php/estudiosamericanos/article/view/214

Jorba, Rodolfo Richard. «Somos el Pueblo y la Patria. El populismo lencinista en Mendoza frente al conflicto social y la prensa: discursos, representaciones y acciones, 1917-1919». Revista de Historia Americana y Argentina 48, no. 1 (2013):11-54.

Lagarde, Marcela. Claves feministas para el poderío y la autonomía de las mujeres. Memoria. Managua: Puntos de Encuentro, 1997.

Lobato, Mirta. Historia de las trabajadoras en la Argentina (1869-1960). Buenos Aires: Edhasa, 2007.

Míguez, Enrique. «Familias de clase media: la formación de un modelo». En Historia de la clase media en la Argentina. Tomo II: La Argentina plural (1870-1930), dirigido por Fernando Devoto y Marta Madero, 21-45. Buenos Aires: Taurus, 2010.

Morgade, Graciela. Mujeres en la educación: género y docencia en la Argentina: 1870-1930. Buenos Aires: Miño y Dávila, 1997.

Nari, Marcela. Políticas de maternidad y maternalismo político. Buenos Aires, 1890-1940. Buenos Aires: Biblos, 2004.

Pagés-Rangel, Roxana. Del dominio público: Itinerarios de la carta privada. Ámsterdam-Atlanta: Rodopi, 1997.

Pellegrini, Micaela. «Huelgas, maestras y rumores. Una escena de mujeres en lucha a partir de un estudio de caso (FIRMAT, Argentina, 1921)». La Ventana 49 (2018): 283-316.

Pita, Valeria. «De negociaciones cotidianas y de posibilidades históricas: una aproximación a los intercambios entre médicos y trabajadoras. Buenos Aires, 1870, 1940». Anuario de Historia Regional y de las fronteras 19, no. 2 (2014): 365-390.

Puiggrós, Adriana. Sujetos, disciplina y currículum en los orígenes del sistema educativo. Buenos Aires: Galerna, 1990.

Queirolo, Graciela. Mujeres en las oficinas. Trabajo, género y clase en el sector administrativo. Buenos Aires, 1910-1950. Buenos Aires: Biblos, 2019.

Ramacciotti, Karina. «Profesiones sanitarias, género e historia». Avances del Cesor 13 (2016): 81- 92.

Scharagrodsky, Pablo. «Entre la maternidad y la histeria. Medicina, prácticas corporales y feminidad en el Buenos Aires del fin de siglo XIX». En Gobernar es ejercitar. Fragmentos históricos de la Educación Física en Iberoamérica, compilado por Pablo Scharagrodsky, 105-136. Buenos Aires: Prometeo, 2008.

Scott, Joan. Only Paradoxes to Offer. French Feminists and the Rights of Man. Cambridge: Harvard University Press, 1996.

Viñao Frago, Antonio. Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. Madrid: Morata, 2002.

Wainerman, Catalina. «Mujeres que trabajan. Hechos e ideas». En Población y bienestar en la Argentina del primero al segundo centenario. Una historia social del siglo XX, compilado por Susana Torrado, 327-352. Buenos Aires: Edhasa, 2007.

Yannoulas, Silvia. «Acerca de cómo las mujeres llegaron a ser maestros (América Latina, 1870-1930)». Rev. Bras. Estud. Pedagog. 73, no. 175 (1992): 497-521.

Yannoulas, Silvia. Educar, ¿una profesión de mujeres? La feminización del normalismo y la docencia (1870-1930). Buenos Aires: Kapelusz, 1996.

Zaidenwerg, Cielo. «La argentinización de los territorios nacionales a través de la educación formal e informal. Estudio de caso Río Negro (1908-1930)». PhD diss., Universidad de Barcelona, 2013.




DOI: https://doi.org/10.5944/hme.12.2020.25901

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Historia y Memoria de la Educación

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN: 2444-0043


Attribution-NonCommercial  (CC BY-NC 4.0). This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.