Rural schools of Bizkaia (1920-1937). Review and new data

Karmele Artetxe Sanchez

Abstract


The objective of this article is to review the existing historiography on the Escuelas de Barriada (Rural Schools of Bizkaia Province, Basque Country), created and promoted by the Provincial Council of Bizkaia between 1920-1937, giving nuance to certain issues and providing new data on four aspects. The first of these is the question of instructional language. The use of Basque in the classroom was progressively reduced in favor of Spanish almost from the first moment and did not provoke opposition from teachers, even though many of them were Basque nationalists. Secondly, we provide an analysis of the initial curriculum, which presented a more pedagogical rather than ideological approach, oriented towards a teaching style that was more comprehensive than memory-based. This was especially appreciable in the areas of mathematics and geometry, where exclusionary political indoctrination was avoided, with content referring to both Basque and Spanish identity. Thirdly, we analyse the alleged use of books containing Basque nationalist political content in these schools, of which we have found no evidence. And finally, we offer an overview of the type of teachers that worked in these schools, including an analysis of their ideological profile: more than 90% of the faculty was composed of women, generally young, single, Basque-speaking, Catholic and ideologically sympathetic to Basque nationalism . The research focuses on the 1920-1930 period, when the Provincial Council of Bizkaia was governed by Monarchists and when the Dictatorship of Primo de Rivera began. This was the period when the original pro-Basque project of these schools was transformed. Some data and questions about the later era are also presented.


Keywords


Rural schools; Bizkaia (Basque Country); basque school; teachers; nationalism.

References


Arrien, Gregorio. «Educación y escuelas de barriada de Vizcaya, 1937-1939 (su traspaso al estado y deterioro de la enseñanza)». Revista Internacional de Estudios Vascos 31, no. 3 (1986): 629-640. http://hedatuz.euskomedia.org/1674/1/3106290640.pdf

Arrien, Gregorio. Educación y escuelas de barriada de Bizkaia. (Escuela y Autonomía. 1898-1936). Bilbao: Diputación Foral de Bizkaia, 1987.

Arrien, Gregorio y J. Javier Granja (eds.). Julene Azpeitia ehun urte mugan (1888-1988). Bilbao: Zumaiako Udala, 1998.

Arrien, Gregorio, Iñaki Pereda y Gorka Pérez de la Peña. Escuelas de barriada de Bizkaia, construyendo un paisaje educativo (1919-1937). Bilbao: Diputación Foral de Bizkaia, 2015.

Bilbao, Begoña, Gurutze Ezkurdia, Karmele Perez y Josu Chueca (comps.). Emakumeak hitza eta bizitza. Leioa: UPV/EHU, 2012.

Cano, Luis. «La devoción al Sagrado Corazón y a Cristo Rey en España y su recepción por los metropolitanos españoles (1923-1931)». PhD diss., Pontificia Universitas Sanctæ Crucis Facultas Theologiæ, 2007. https://www.isje.org/cano/LuisCanoMedina-SagradoCorazonyCristoRey.pdf

Dávila, Paulí e Iñaki Zabaleta. «La política educativa de las diputaciones vascas: entre proyectos y subvenciones». En Las políticas educativas en el País Vasco durante el siglo XX, coordinado por Pauli Dávila, 143-190. Madrid: Biblioteca Nueva, 2004.

Dávila, Paulí. La política educativa y la enseñanza pública en el País Vasco (1860-1930). Donostia: UPV/EHU, 1995.

Delgado, Ander. La otra Bizkaia. Política en un entorno rural durante la restauración (1890-1923). Bilbao: UPV/EHU, 2008.

Escribano, Daniel. «La introducció del concepte de llengua oficial a ´ordenament jurídic espanyol (1902-1931)». Treballs de Sociolingüística catalana 25 (2015): 213-229. http://dx.doi.org/10.2436/20.2504.01.100

Fernández Fernández, Idoia. «Género, educación activa, lengua y nación en el País Vasco. Julene Azpeitia (1888-1980), exponente de una educación vasca en ciernes». Historia de la educación: Revista interuniversitaria 31 (2012): 275-297.

Garmendia, Joxe, Iñaki Zabaleta e Hilario Murua. «Alfabetización en euskara en las escuelas rurales del País Vasco (1900-1939)». Historia y Memoria de la Educación 7 (2018): 191-233. http://dx.doi.org/10.5944/hme.7.2018.18508

Gorrotxategi, Mikel. «Errepublika garaiko izenak eta 1939ko dekretua». Fontes Linguae Vasconum 102 (2006): 321-352.

Ipiña, Aritz. Represión y terror franquista en la Diputación de Bizkaia: fusilamientos y depuración (1936-1976). Bilbao: Pamiela, 2017.

Kintana, Jurgi y Karmele Artetxe. «Ikastetxea 1896: un proyecto de colegio euskérico dirigido a la burguesía de Bilbao». Foro de Educación 25 (2018): 49-68. http://dx.doi.org/10.14516/fde.675

Kintana, Jurgi. Intelektuala nazioa eraikitzen. R. M. Azkueren pentsaera eta obra. Bilbao: Euskaltzaindia: Real Academia de la Lengua Vasca, 2008.

López Martín, Ramón. Ideología y educación en la dictadura de Primo de Rivera. Valencia: Universidad de Valencia, 1995.

López Martín, Ramón. «La construcción y creación de escuelas en la España del primer tercio del siglo XX». Historia de la Educación 16 (1997): 65-90.

Ostolaza, Maitane. El garrote de la depuración. Maestros vascos en la Guerra Civil y primer franquismo (1936-1945). San Sebastián: Ibaeta Pedagogía, 1996.

Paliza, Maite. El proyecto de las Escuelas de Barriada y su desarrollo (1919-1938). Una epopeya de la Historia de la Educación en Bizkaia. Bilbao: Gobierno Vasco, 2015.

Quiroga, Alejandro. «Maestros, espías y lentejas. Educación y Nacionalización de masas durante la Dictadura de Primo de Rivera». En Construir España. Nacionalismo español y procesos de nacionalización, editado por Javier Moreno, 183-205. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2007.

Quiroga, Alejandro. Haciendo españoles. La nacionalización de las masas en la Dictadura de Primo de Rivera (1923-1930). Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, 2008.

Rekalde, Itziar. Escuela, educación e infancia durante la Guerra Civil en Euskadi. Salamanca: Universidad de Salamanca, 2001.

Ugalde, Mercedes. Mujeres y nacionalismo vasco. Génesis y desarrollo de Emakume Abertzale Batza. 1906-1936. Leioa: UPV/EHU, 1993.

Viñao, Antonio. Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX. Madrid: Marcial Pons, 2004.

Zufía, Pedro. Las escuelas de barriada en Vizcaya. Bilbao: Imprenta Provincial de Vizcaya, 1930.




DOI: https://doi.org/10.5944/hme.12.2020.25320

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Historia y Memoria de la Educación

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN: 2444-0043


Attribution-NonCommercial  (CC BY-NC 4.0). This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.