Textual supports of collective memory: the «transition to democracy» in Argentinean history high school text books at the beginning of 21st century

Jorge Rolland

Abstract


analysis of textbooks around an unexplored subject such as the «transition to democracy» reveals a complex interplay between the official, scientific and social realms. We find a common sequence of events, with icons and similar themes and with a shared conceptual framework of meanings (referring to the so-called «antinomic dualism»), in the context of a broad dissemination framed by the 1993 and 2006 reforms. This speaks of an accepted and acceptable pedagogical product from a legal, economic, political, scientific and social standpoint. But we also come across deep historiographical disputes (about historical change and its foundations, alongside epistemology) and varied interactions with critical accounts (comprehensive and institutional ones) and social memories (of constitutional governments, human rights organizations and the military), in relation to narratives about rupture, continuity and a transition per se. This reveals that texts intertwine with the struggles over history and memory, with relevant implications for youth training. 


Keywords


Collective memory; Historical narratives; Social representations; Text books. Transition to democracy

References


Acosta, Juan. «La historia reciente en la escuela. Análisis de los manuales del nivel medio luego de la sanción de la Ley Nacional de Educación en 2006». Clío & Asociados 20-21 (2015): 149-161.

Alonso, Fabiana. «La dictadura militar argentina (1976-1983) en los textos escolares de Ciencias Sociales e Historia para el Tercer Ciclo de la Educación General Básica». De Signos y Sentidos 2 (2004): 9-29.

Alonso, Fabiana. «Capítulo VII. La dictadura militar argentina (1976-1983) en los textos escolares de Ciencias Sociales e Historia para el tercer ciclo de la Educación General Básica». En Dictadura y educación. Volumen 3. Los textos escolares en la Historia argentina reciente, editado por Carolina Kaufmann, 273-294. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2006.

Alonso, María Ernestina y Enrique C. Vázquez. Historia: la Argentina contemporánea: 1852-1999. Buenos Aires: Aique, 2006. (1ª ed., 4ª reimp.).

Andújar, Andrea N. et al. Historia argentina en el contexto latinoamericano y mundial (1850 hasta nuestros días). Buenos Aires: Santillana, 2012.

Andújar, Andrea N. et al. Historia. 5º año. Buenos Aires: Santillana, 2017.

Bernstein, Basil. Pedagogía, control simbólico e identidad. Madrid: Morata, 1998.

Born, Diego Ariel. «Las representaciones de la última dictadura militar. Los textos escolares de Historia en el nivel Secundario de la Ciudad de Buenos Aires, 1976-2009». Tesis de Maestría, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, 2010.

Carbone, Graciela. Libros escolares. Una introducción a su análisis y evaluación. México: Fondo de Cultura Económica, 2003.

Carretero, Mario y James F. Voss. «Prefacio». En Aprender y pensar la historia, compilado por Mario Carretero y James F. Voss, 13-22. Buenos Aires y Madrid: Amorrortu, 2004.

Carretero, Mario, Jacott, Liliana y Asunción López-Manjón. «La enseñanza de la historia mediante los libros de texto: ¿se les enseña la misma historia a los alumnos mexicanos que a los españoles». En Aprender y pensar la historia, compilado por Mario Carretero y James F. Voss, 153-172. Buenos Aires y Madrid: Amorrortu, 2004.

Carretero, Mario, Alberto Rosa y María Fernanda González. «Introducción. Enseñar historia en tiempos de memoria». En Enseñanza de la historia y memoria colectiva, compilado por Mario Carretero, Alberto Rosa y María Fernanda González, 13-38. Buenos Aires: Paidós, 2006.

Castorina, José Antonio. «Un encuentro de disciplinas: la historia de las mentalidades y la psicología de las representaciones sociales». En Enseñanza de la historia y memoria colectiva, compilado por Mario Carretero, Alberto Rosa y María Fernanda González, 73-90. Buenos Aires: Paidós, 2006.

De Amézola, Gonzalo et al. Historia argentina y latinoamericana II en el contexto de las transformaciones mundiales (desde 1930 hasta el presente). Buenos Aires: Kapelusz/Norma, 2004.

De Amézola, Gonzalo, Carlos A. Dicroce, y María Cristina Garriga. «La última dictadura militar argentina en los manuales de Educación General Básica». En Textos escolares, dictaduras y después. Miradas desde Argentina, Alemania, Brasil, España e Italia, editado por Carolina Kaufmann, 103-134. Buenos Aires: Prometeo, 2012.

De Amézola, Gonzalo. «Capítulo VI. Cambiar la Historia. Manuales escolares, currículum y enseñanza de la historia reciente desde la transformación educativa». En Dictadura y educación. Volumen 3. Los textos escolares en la Historia argentina reciente, editado por Carolina Kaufmann, 227-271. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2006.

Eggers-Brass, Teresa. Historia VI: historia reciente en la Argentina. Ituzaingó: Maipue, 2016.

Feierstein, Daniel. El genocidio como práctica social: entre el nazismo y la experiencia argentina. Buenos Aires: FCE, 2011.

Henne, Kathrin (ed.). Textbooks between tradition and innovation. A journey through the history of the Georg Eckert Institute. Brunswick: Georg Eckert Institute y Leibniz Institute for International Textbook Research, 2016.

Jelin, Elisabeth. La lucha por el pasado. Cómo construimos la memoria social. Buenos Aires: Siglo XXI, 2017.

Kaufmann, Carolina (ed.). Dictadura y educación. Volumen 3. Los textos escolares en la Historia argentina reciente. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2006.

Kriger, Miriam. «La enseñanza de la historia reciente como herramienta clave de la educación política. Narrativas escolares y memorias sociales del pasado dictatorial argentino en las representaciones de jóvenes estudiantes de la Ciudad de Buenos Aires y conurbano (2010-2011)». Persona y Sociedad XXV, no. 3 (2011): 29-52.

Legarralde, Martín. «Estudios sobre la transmisión escolar de las memorias de la última dictadura militar». Archivos de Ciencias de la Educación 6, no. 6 (2012): http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5933/pr.5933.pdf.

Lesgart, Cecilia. Usos de la transición a la democracia. Ensayo, ciencia y política en la década del ‘80. Rosario: Homo Sapiens, 2003.

Levin, Florencia et al. «El pasado reciente en la escuela. Análisis y reflexiones a propósito de las representaciones estudiantiles de la última dictadura militar argentina». Iber 55 (2003): 93-102.

Losada, Leandro et al. Historia 2. Historia argentina y latinoamericana (1900-2005). Buenos Aires: Tinta Fresca, 2007.

Mahamud, Kira y Anna Ascenzi (eds.). «Textbooks in Periods of Political Transition after the Second World War. Special Issue». Journal of Educational Media, Memory and Society 9, no. 1 (2017): 1-117.

Mensajes Presidenciales. Proceso de Reorganización Nacional. 24 de marzo de 1976. Tomo 1. Buenos Aires: Secretaría de Información Pública, diciembre de 1976.

Novaro, Marcos y Vicente Palermo. La dictadura militar 1976-1983. Buenos Aires: Paidós, 2003.

Ossenbach, Gabriela. «Prólogo». En Dictadura y educación. Volumen 3. Los textos escolares en la Historia argentina reciente, editado por Carolina Kaufmann, 7-12. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2006.

Pereyra, Ana. «La relación de los adolescentes con la historia reciente de Argentina. Un estudio exploratorio de la conciencia histórica entre estudiantes de escuelas medias públicas de la ciudad de Buenos Aires». PhD diss., Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, 2007

Piccolini, Patricia et al. Historia. El mundo contemporáneo. Buenos Aires: Estrada, 2008.

Rins, Cristina y María Felisa Winter. La Argentina. Una historia para pensar 1776-1996. Buenos Aires: Kapelusz, 1999.

Romero, Luis Alberto (coord.). La Argentina en la escuela. La idea de nación en los textos escolares. Buenos Aires: Siglo XXI, 2004.

Schvarzer, Jorge. «La política económica como política de poder». En A veinte años del golpe. Con memoria democrática, compilado por Hugo Quiroga y César Tcach, 107-122. Rosario: Homo Sapiens, 1996.

Tcach, César (1996): «Radicalismo y dictadura (1976-1983)». En A veinte años del golpe. Con memoria democrática, compilado por Hugo Quiroga y César Tcach, 27-50. Rosario: Homo Sapiens, 1996.

Visacovsky, Sergio y Rosana Guber. «¿Crisis o transición? Caracterizaciones intelectuales. Del dualismo argentino en la apertura democrática». Anuario de Estudios Americanos 62, no. 1 (2005): 55-85.

Wertsch, James V. La mente en acción. Buenos Aires: Aique, 1998.

Zysman, Nadya. De la «subversión marxista» al «terrorismo de Estado». Representaciones de la última dictadura militar en las narrativas históricas de la escuela media argentina (1983-2009). Córdoba: Editorial Universitaria Villa María, 2015.




DOI: https://doi.org/10.5944/hme.11.2020.24179

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Historia y Memoria de la Educación

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN: 2444-0043


Attribution-NonCommercial  (CC BY-NC 4.0). This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.