Theory and Project in Repullés and Vargas: Living memory of educational architectures

Pablo Campos Calvo-Sotelo, Blanca Muro García-Villalba

Abstract


The following article explores the educational vocation of architect Enrique Mª Repullés y Vargas, one of the most representative figures of the Spanish architectural panorama in the late nineteenth and early twentieth centuries. Starting with an overview of the educational scenario in Spain in that epoch, our analysis focuses on the academic role of his work, both his theoretical contributions (the written and practical record) and one of his most representative undertakings in the field (architectural record): The Alfonso XIII School of Fuenterrabía Street, Madrid, built in 1903 as part of the memorial program for the coming of age of the Spanish Monarch. The paper is centered around the study of the link between the theoretical contributions of Repullés and their translation into architectural praxis, illustrated with the landmark project mentioned above. The methodology used for the article’s development includes research in different archives, where a number of historical documents were collected, both in the form of texts and through the use of planimetry of the architect’s projects. Al of this is complemented by an in-situ analysis of the Alfonso XIII School at its present location (San Isidoro School).


Keywords


Architecture; Education; Repullés y Vargas; Alfonso XIII School; School

References


Borges, José Luis. Fervor de Buenos Aires. Buenos Aires: Editorial Emecé, 1970.

Burgos Ruiz, Francisco. La arquitectura del aula. Nuevas escuelas madrileñas,1868-1968. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, 2007.

Cabello y Lapiedra, Luis Mª. «Las Escuelas de Alfonso XIII. Arquitecto D. Enrique M. Repullés y Vargas». Arquitectura y Construcción 135 (1903): 292-295.

Cabello y Lapiedra, Luis Mª. «Excmo. Sr. D. Enrique M. Repullés y Vargas». Arquitectura y Construcción. Anuario (1922):89-119.

Chaabane, A.S. y Leïla Hayet Mouss. «The north-south dialogue through higher education». Higher Education Policy 1 (1998): 81-94.

Costa, Lucio y Carrilho, Arnaldo. Razones de la nueva arquitectura, 1934 y otros ensayos. Lima: Embajada de Brasil, 1986.

Cordero Ampuero, Ángel. «Fernández del Amo: Aportaciones al arte y la arquitectura contemporáneas». PhD diss., Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, Universidad Politécnica de Madrid, 2014.

Escolano, Agustín. «Materiales, educación patrimonial y ciudadanía». En Aulas con memoria. Ciencia, educación y patrimonio en los institutos históricos de Madrid (1837-1936),editado por Leoncio López-Ocón Cabrera, Santiago Arqagón Albillos y Mario Pedrazuela Fuentes, 37-48. Madrid: CEIMES/Doce Calles/ Comunidad de Madrid, 2012.

Escolano, Agustín (dir.). Historia ilustrada de la escuela en España. Dos siglos de presencia histórica. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2006.

García Salmerón, Mª del Mar. Radiografía de las construcciones escolares públicas en España, 1922-1937. Madrid: Ministerio de Educación y Formación Profesional, 2018.

Gropius, Walter. La Nueva arquitectura y la Bauhaus. Barcelona: Lumen, 1966.

Hearn, Millard F. Ideas que han configurado edificios. Barcelona: Gustavo Gili, 2006.

Jareño Alarcón, Francisco. Memoria facultativa sobre los Proyectos de Escuelas de Instrucción Primaria. Madrid: Imprenta del Colegio Nacional de Sordo-mudos y Ciegos, 1871.

Lahoz, Purificación. «Higiene y Arquitectura escolar en la España contemporánea. 1838-1936». Revista de Educación 298 (1992): 89-118.

Le Corbusier, Hacia una Arquitectura. Buenos Aires: Poseidón, 1964.

Lequeux, P. E. «Edifices pour l'Instruction Publique. Écoles Primaires». Revue Générale de l'Architecture et des travaux publics (1849): 258-261.

Lippman, Peter C. Evidence-based design of elementary and secondary schools. Hoboken, New Jersey: John Wiley&sons, 2010.

Loos, Adolf. Ornamento y delito. Barcelona: Gustavo Gili, 1972.

López Martín, Ramón. «La construcción y creación de Escuelas en la España del primer tercio del siglo XX». Revista Historia de la Educación 16 (1997): 65-90.

Luceño, Laura y Pablo Campos. Las formas de la educación. Madrid: Editorial Dykinson, 2018.

Gaudí, Antonio y Laura Mercader. Escritos y documentos. Barcelona: Acantilado, 2002.

Narjoux, Félix. Les Écoles Publiques en France et en Angleterre. Construction et installation. Paris: A. Morel et Cie., 1877.

Navascués Palacio, Pedro. Arquitectura y Arquitectos madrileños del siglo XIX. Madrid: Instituto de Estudios Madrileños, 1973.

Nair, Prakash y Randall Fielding. The Language of School Design. Minneapolis: Designshare, 2005.

Norberg-Schulz, Christian. Intenciones en Arquitectura. Barcelona: Gustavo Gili, 1998.

Ortueta Hilberath, Elena. «Modelos de Escuelas de Instrucción Primaria avaladas por el Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes». Norba-Arte XVII (1997): 165-191.

Pozo Andrés, Mª del Mar Del. Urbanismo y Educación. Política educativa y expansión escolar en Madrid (1900-1930). Alcalá de Henares: Universidad de Alcalá, 1999.

Repullés y Vargas, Enrique Mª. Disposición, Construcción y Mueblaje de las Escuelas Públicas de Instrucción Primaria. Madrid: Imprenta Fortanet, 1878.

Rodríguez Méndez, Francisco Javier. «Arquitectura escolar en España (1857-1936). Madrid como paradigma». PhD diss., Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Madrid, Universidad Politécnica de Madrid, 2004.

Rodríguez Méndez, Francisco Javier. «Influencia Francesa en la arquitectura escolar española». En Francia en la educación de la España contemporánea (1808-2008), editado por José Mª Hernández Díaz, 185-218. Salamanca: Ediciones Universidad de Salamanca, 2011.

Romañá, Teresa. «Arquitectura y Educación: perspectivas y dimensiones». Revista Española de Pedagogía LXII, no. 228 (2004): 199-220.

Rossi, Aldo. La Arquitectura de la Ciudad. Barcelona: Gustavo Gili, 1979.

Segovia Olmo, Felipe. et.al. El Aula Inteligente. Nuevas perspectivas. Madrid: Espasa Calpe, 2003.

Sert, José Luis. Can our cities survive?: an a b c of urban problems, their analysis, their solutions. Boston: Harvard University Press, 1942.

Viñao, Antonio. «Templos de la patria, templos del saber. Los espacios de la escuela y la arquitectura escolar». En Historia ilustrada de la escuela en España. Dos siglos de presencia histórica, editado por Agustín Escolano Benito, 47-64. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, 2006.

Visedo, José Miguel. «La construcción escolar primaria en los centros públicos españoles de 1857 a 1985. Evolución histórica y análisis comparativo». PhD diss., Universidad de Murcia, 1986.

Wright, Frank Lloyd. An organic Architecture: The Architecture of democracy. Lund: Humphries and Co Ltd., 1939.

Zabala y Gallardo, Manuel. «E.M. Repullés y Vargas. Necrología». Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando 64 (1922): 211-214.




DOI: https://doi.org/10.5944/hme.11.2020.23939

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Historia y Memoria de la Educación

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN: 2444-0043


Attribution-NonCommercial  (CC BY-NC 4.0). This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.