Images, History and Culture. Some current challenges

Bernardo Riego Amezaga

Abstract


The academic recognition of images as a cultural phenomenon is widely accepted today, even if the methods for analyzing them in the respective fields of study of the Humanities and Social Sciences continue to be the object of great debate due to the intersection of several disciplines that explain them in divergent ways. A historical perspective will allow us to understand not only the cultural position they have occupied but also the enormous frictions between the socalled «high culture» in which our academic culture is included, and the popular culture of the society of the masses, which  through media formats such as photogravure and cinematography have shown visual aspects of the reality of their time to people who hardly needed to use the written text. The article also studies the processes of convergence that have taken place in the study of images and the displacements of the analysis of representations from the History of Art to other disciplines that have endowed their meanings with new perspectives and much more precise contexts. We analyze different positions in the analysis of the images and the need to provide the analysis of the images with a critical  mechanism that also includes the historical times that are overlapped in each representation.


Keywords


History of Images; Cultural Analysis of Images; Education, Society and Contemporary Images; Methods of Iconographic Analysis

References


Barthes, Roland. La cámara lúcida. Nota sobre la Fotografía. Barcelona: Paidós 1989.

Barthes, Roland. «Le message photographique». Communications 1, no. 1 (1961): 127-138.

Batchen, Geofrey. Arder en deseos: la concepción de la fotografía. Barcelona: Gustavo Gili Ediciones, 2004.

Benet, Vicente J. El cine español. Una historia cultural. Barcelona: Paidós Comunicación, 2012.

Braudrillard, Jean. Cultura y simulacro. Barcelona: Ed. Kairós, 1993.

Buckinham, David. «La evolución de la educación mediática en Reino Unido: algunas lecciones de la historia». Revista interuniversitaria de formación del profesorado 82 (2015): 77-88.

Burke, Peter (ed.). Formas de hacer historia. Madrid: Alianza Ensayo, 2003.

Burke, Peter. Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica, 2001.

Castells, Manuel. La sociedad red: una visión global. Madrid: Alianza Ensayo, 2006.

Davila Legerén, Andrés. «A la luz de la propia sombra. Incorporaciones de la fotografía a la sociología». Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía 10 (2015): 285-326.

Debord, Guy. Comentarios sobre la sociedad del espectáculo. Barcelona: Anagrama, 1999.

Debord, Guy. La société du espectacle. París: Editions Gallimard, 1967.

De la Madrid, Juan Carlos. Cinematógrafo y «Varietes» en Asturias. 1896-1915. Oviedo: Servicio de Publicaciones del Principado de Asturias, 1996.

De Toledo, Luis. Martín Chambi 1920-195. Barcelona: Lunwerg Editores, 2002.

Del Pozo Andrés, María del Mar y Teresa Rabazas Romero. «Las imágenes fotográficas como fuente para el estudio de la cultura escolar. Precisiones conceptuales y metodológicas». Revista de Ciencias de la Educación 231-232 (2012): 401-414.

Diez Puertas, Emeterio. Historia social del cine en España. Madrid: Ed. Fundamentos, 2003.

Eco, Umberto. Apocalípticos e integrados. Barcelona: Lumen, 1965.

Eder, Josef Maria. History of Photography. New York: Dover Publications, 1978.

Foncuberta, Joan. La furia de las imágenes: Notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg, 2016.

Freedberg, David. El poder de las imágenes. Madrid: Cátedra, 1992.

Gombrich, Ernst. Gombrich esencial. Madrid: Debate, 1999.

Gubern, Roman. Dialectos de la Imagen. Madrid: Cátedra, 2017.

Gurpegui Vidal, Javier. «El ojo que piensa. Una cartografía temática de Román Gubern». Con-Ciencia Social 11 (2007): 57-78.

Gurpegui Vidal, Javier y Jesús Ángel Sánchez Moreno. «La imagen en sus laberintos. Entrevista con Román Gubern». Con-Ciencia Social 11 (2007): 79-108.

Haskell, Francis. La historia y sus imágenes. El arte y la interpretación del pasado. Madrid: Alianza Forma, 1993.

Ivins Jr., William M. Imagen impresa y conocimiento. Análisis de la imagen prefotográfica. Barcelona: Ed. Gustavo Gili, 1975.

Marzal Javier y Bernardo Riego. «Miradas Convergentes. La Fotografía y sus interpretaciones en Humanidades y Ciencias Sociales». Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía 10, no, 2. (2015). URL: http://www.revistafotocinema.com/index.php?journal=fotocinema&page=issue&op=view&path%5B%5D=25

Ortega y Gasset, José. El Espectador. Madrid, s.e., 1917.

Ribalta, Jorge. Efecto real, debates posmodernos sobre fotografía. Barcelona, Gustavo Gili Ediciones, 2004.

Riego, Bernardo. La construcción social de la realidad a través de la fotografía y el grabado informativo en la España del siglo XIX. Santander: Ediciones UC, 2001.

Vega, Carmelo. Fotografía en España (1839-2017) historia, tendencias, estéticas. Madrid: Manuales de Arte Cátedra, 2017.

Vega, Carmelo. «Un modelo sin modelo. Repensar la historia de la fotografía en España», Fotocinema. Revista científica de cine y fotografía 10 (2015): 57-74.

Viñao, Antonio. «Historia de la educación e historia cultural: posibilidades, problemas, cuestiones». Revista de Educación 306 (1995): 245-269.




DOI: https://doi.org/10.5944/hme.10.2019.22348

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Historia y Memoria de la Educación

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN: 2444-0043


Attribution-NonCommercial  (CC BY-NC 4.0). This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.