Life stories in music education. Ana Lucia Frega: formation and influences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5944/hme.8.2018.19796

Keywords:

Music Education, History of Education, Music, Music Research

Abstract

This article fits within the  framework of music education history research, and aims at rescuing certain memories of Dr. Ana Lucía Frega (Buenos Aires, 1935), a music pedagogue whose professional career spanned several decades. The article uses a qualitative approach , with elements of ethnographic research, while the data and information collected through interviews are contrasted with other sources. The paper analyses the starting point of her international professional development and attempts to determine how her contact with renowned masters (Maurice Martenot, Oliver Messiaen, Arnold Bentley) influenced her personal perspective in the teaching profession and as a teacher of music teachers and researchers. Her presence in the International Society of Music Education (ISME), of which she was President, strengthened her influence in governmental areas. The history of education is built, among other elements, with the contributions of recognized teachers. In this sense, this work seeks to understand the point of view of one of these docents, embodied in her memories and personal reflections about her own musical formation and her early professional stages. Social interaction proved to be a key factor in the consolidation of hers and others’ achievements.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Susana Sarfson Gleizer, Universidad de Zaragoza

Departamento de Expresión Musical, Plástica y Corporal.

Profesora Titular de Universidad

References

Bolaño Amigo, María Eugenia. «Estética ilustrada, discursos de clase y educación musical escolar en los comienzos del siglo XX». Historia y Memoria de la Educación 5 (2017): 385-400.

Cisterna Cabrer, Francisco. «Categorización y triangulación como procesos de validación del conocimiento en investigación cualitativa». Theoria 14, no 1 (2005): 61-71.

Frega, Ana Lucía y Margery Vaughan. Creatividad musical. Fundamentos y estrategias para su desarrollo. Buenos Aires: Casa América, 1980.

Frega, Ana Lucía. «A Comparison of the Teaching Strategies of Maurice Martenot and Edgar Willems: Conclusions and Implications for Future Research». Bulletin of the Council for Research in Music Education 127 (ISME Research Seminar. Winter, 1995/1996): 63-71.

Frega, Ana Lucía. Metodología comparada de la Educación Musical. Buenos Aires: Centro de Investigación Educativa Musical del Collegium Musicum, 1997.

Frega, Ana Lucía. «La investigación especializada en enseñanzas musicales». Musiker 10 (1998): 101-117.

Frega, Ana Lucía. Didáctica de la Música: Las enseñanzas musicales en perspectiva. Buenos Aires: Bonum, 2007.

Frega, Ana Lucía. «Creatividad en enseñanzas artísticas». Journal for Educators, Teachers and Trainers 5, no. 1 (2013): 6-8.

Gallo, Ezequiel. La Pampa gringa: La colonización agrícola en Santa Fe (1870-1895). Buenos Aires: Instituto Torcuato Di Tella, 1984.

García Cánepa, J. «La enseñanza musical en Argentina: el Conservatorio Nacional de Música Carlos López Buchardo». Conservatorianos 6 (2000): 53-57.

Martínez Miguélez, Miguel. El método etnográfico de investigación. 2005. http://investigacionypostgrado.uneg.edu.ve/intranetcgip/documentos/225000/225000archivo00002.pdf. (Consultado el 23-07- 2017)

Ruíz Olabuénaga, José Ignacio. «Historias de vida». En Metodología de la Investigación Cualitativa, editado por José I. Ruíz Olabuénaga, 207-306. Bilbao: Universidad de Deusto, 2012.

Saítta, Sylvia. Crítica en la constitución del periodismo moderno. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires, 1996.

Sarfson Gleizer, Susana. Educación Musical en Aragón (1900-1950). Legislación, publicaciones y escuela. Zaragoza: Prensas Universitarias. 2010.

Vaughan, Margery. «Music for Gifted children: A bridge to consciousness». Music Educators Journal 58 (1972): 70-74.

Veras, Eliane. «Historia de vida: ¿un método para las ciencias sociales?». Cinta Moebio 39 (2010): 142-152.

Zdzinski, Stephen. «Joseph A. Labuta and His Life in Music Education: An Oral History». Journal of Historical Research in Music Education XXIX, no. 2 (2008): 108-128.

Published

2018-06-27

How to Cite

Sarfson Gleizer, S. (2018). Life stories in music education. Ana Lucia Frega: formation and influences. Historia Y Memoria De La Educación, (8), 683–698. https://doi.org/10.5944/hme.8.2018.19796

Issue

Section

Historical Researches