Mexico: From indigenous education to rural education

Marco Antonio Calderón Mólgora

Abstract


This essay refers to the history of rural education in Mexico in the context of the state configuration that emerges as a result of the social revolution during the decade of 1910. It shows how the perception of the «the indigenous problem» is transformed into «the rural problem» and the way in which such transformation is related to the strategies of the federal government to solve one of the most important «national problems». Since the rural education project faced difficulties and resistances, the Ministry of Public Education tested different methods in order to find strategies to «civilize» and «forging a sense of the fatherland». This work emphasizes some of the strategies undertaken by the Ministry of Public Education to educate the population that lived in the countryside in the 1920s. Although politicians and intellectuals emphasized the urgency of rescuing local needs in the process of building the modern nation, a central element of this process is that rural education sought the industrialization of agricultural production, which implied very significant changes in the everyday life of indigenous and peasant communities

a


Keywords


Public education; State; Indigenous problem; Rural problem; Mexico

References


Aguirre Beltrán, Gonzalo. Teoría y práctica de la educación indígena. México: SEP70, 1973.

Arnaut, Alberto. Historia de una profesión. Los maestros de educación primaria en México, 1887-1994. México: CIDE, 1996.

Arnaut, Alberto La federalización educativa en México: Historia del debate sobre la centrali¬zación y la descentralización educativa (1889-1994). México: El Colegio de México/CIDE, 1998.

Buchenau, Jurgen. Plutarco Elias Calles and the Mexican Revolution. USA: Row¬man and Littelfield Publishers, 2007.

Caloca, Laura. «Exposición de motivos de las bases del Congreso de Misioneros que se celebrará en la capital de la República». Ethnos, Revista dedicada al estudio y mejora de la población indígena de México, 2.ª época, I (1), (1922- 1923): 63-72.

Cook, Katherine. La casa del pueblo, un relato acerca de las escuelas nuevas de acción en México. México: SEP, 1932.

Corrigan, Philip y Derek Sayer. «El gran Arco, La formación del Estado Inglés como revolución cultural». In Antropología del Estado, Dominación y prácti¬cas contestatarias en América Latina, edited by María y Pamela Calla Lagos, 39-74. Bolivia: PNUD, 2007.

Fell, Claude. «La creación del Departamento de Cultura Indígena a raíz de la Revolución Mexicana». In Educación rural e indígena en Iberoamérica, edited by Pilar Gonzalbo, 109-122. México: El Colegio de México, 1999.

González, Ángeles. Manuel Gamio, una lucha sin final. México, UNAM, 1987.

Gonzálezy González, Luis. «El subsuelo indígena». In Historia moderna de Mé¬xico, La República Restaurada, La vida Social, edited by Daniel Cosío Ville¬gas, Tomo III. México-Buenos Aires: Editorial Hermes, 1974.

Huges, Lloyd. The Mexican Cultural Mission Programme. Paris: UNESCO, 1950.

Loyo, Engracia. La casa del pueblo y el maestro rural. México: Ediciones El Ca-ballito/SEP, 1984.

Loyo, Engracia Gobiernos revolucionarios y educación popular en México, 1911-1928. Méxi¬co: El Colegio de México: México, 1999.

Pani, Francisco. La instrucción rudimentaria en la República. México: Secretaría de Instrucción Pública, 1912.

Ramírez, Elisa. La educación indígena en México. México: UNAM, 2006.

Rozat, Guy. Los orígenes de la Nación. Pasado indígena e historia nacional. Méxi¬co: Universidad Iberoamericana, 2001.

Secretaría de Educación Pública. Las Misiones Culturales 1932-1933. México: Secretaría de Educación Pública, 1933.

Stabb, Martin. «Indigenism and Racism in Mexican Thought: 1857-1911». Jour¬nal of Inter-American Studies, 1 (4), (1959): 405-423.

Stanley, Joseph. «La casa del pueblo: México Experiments in Rural Education» PhD diss., Stanford University, 1948.

Urías, Beatriz. Indígena y Criminal: Interpretaciones del derecho y la antropología en México. México: Universidad Iberoamericana, 2000.

Vasconcelos, José. El Movimiento Educativo en México. México: Talleres Gráfi¬cos de la Nación, 1922.

Vasconcelos, José. Memorias II. El desastre. México, FCE, 1982.

Vaughan, Mary Kay. State, Education and Social Class in Mexico, 1880-1928. Chicago: Universidad de Illinois, 1982.




DOI: https://doi.org/10.5944/hme.7.2018.18727

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Historia y Memoria de la Educación

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN: 2444-0043


Attribution-NonCommercial  (CC BY-NC 4.0). This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.