Theatre and curriculum: the case of basic education in Mexico

Juan Claudio Retes Campesino

Abstract


This paper comprehends an historical overview of the role that theatre has played in the Mexican elementary school curriculum. Such a history is recent, given that artistic education —and theatre within it— were only incorporated into official programs well into the 20th century


Keywords


History of education; Elementary school; Artistic education; Theatre; Curriculum

References


Argüelles, Antonio, and Andrew Gonczi, eds. Educación y capacitación basadas en normas de competencia: una perspectiva internacional. México: Conalep/Noriega, 2001.

Ashwell, Marigold et al., Drama in Schools: Second Edition. London: Arts Council England, 2003.

Barragán, Cristina. «La pedagogía teatral en la educación básica». In Memorias del Encuentro de Pedagogía Teatral 2013, edited by Juan Campesino, 109-119. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 2014.

Bloom, Benjamin. Evaluación del aprendizaje. Translated by Roberto Walton. Buenos Aires: Troquel, 1975.

Bolton, V. Gavin. Drama as Education: An Argument for Placing Drama at the Centre of the Curriculum. Essex: Longman, 1984.

Caballero, Arquímedes, and Salvador Medrano. «El segundo periodo de Torres Bodet: 1958-1964». In Historia de la educación pública en México. Vol. 2, edited by Fernando Solana, Raúl Cardiel Reyes and Raúl Bolaños Martínez. México: Secretaría de Educación Pública/Fondo de Cultura Económica, 1982.

Caldweell Cook, Henry. The Way of Play. An Essay on Educational Method. New York: Stokes, 1917.

Curriculum Committee for Arts Education. Primary School Curriculum. Drama. Dublin: Stationery Office, 1999.

Díaz Barriga, Ángel. «El enfoque de competencias en la educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio?». Perspectivas Educativas 28 (111) (2006).

Eisner, Elliot. Educar la visión artística. Translated by David Cifuentes Camacho. Barcelona: Paidós, 1995.

Elola, Hilda. Teatro para maestros. Buenos Aires: Marymar, 1989.

Lewicki, Tadeusz. Theatre/Drama in Education in the United Kingdom, Italy and Poland. Durham: Durham University Theses, 1995. Vol. I y II.

McClellan David. «Testing for competence rather than for “intelligence”». American Psychologist 28 (1973): 1-14.

Medina Ortiz, Xóchitl. 70 años de teatro escolar del Instituto Nacional de Bellas Artes. Memoria 1942-2012. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 2013.

Mejía Zúñiga, Raúl. «La escuela que surge de la Revolución». In Historia de la educación pública en México. Vol.2, edited by Fernando Solana, Raúl Cardiel Reyes and Raúl Bolaños Martínez. México: Secretaría de Educación Pública/Fondo de Cultura Económica, 1982.

Meneses Morales, Ernesto. Tendencias educativas oficiales en México 1934-1964. México: Universidad Iberoamericana, 1988.

Phillips, Sarah. Drama with Children. Oxford: Oxford University Press, 1999.

Retes Campesino, Juan Claudio.«Teatro y educación». Paso de Gato 15 (65) (2016): 21-54.

SEP. Educación Preescolar. México 1880-1982. México: Secretaría de Educación Pública, 1988.

SEP. La Educación Primaria. Plan de estudios y lineamientos de programas. México: Secretaría de Educación Pública, 1987.

SEP. Las artes y su enseñanza en la Educación Básica. México: Secretaría de Educación Pública, 2011.

SEP. Libro para el maestro. Educación Artística. Primaria. México: Secretaría de Educación Pública, 2000.

SEP. Plan de estudios 2009. Educación Básica. Primaria. México: Secretaría de Educación Pública, 2009.

SEP. Plan y programas de estudio. Educación Básica. Primaria. México: Secretaría de Educación Pública, 1993.

SEP. Plan y programas de estudio. Educación Básica. Secundaria. México: Secretaría de Educación Pública, 2006.

SEP. Programa de Educación Preescolar. Libro 1. México: Secretaría de Educación Pública, 1982.

SEP. Programas de estudio 2011, guía para el maestro. Educación Básica. Secundaria. Artes. México: Secretaría de Educación Pública, 2011.

Slade, Peter. Child Drama. London: University of London Press, 1967.

Sotelo Inclán, Jesús. «La educación socialista». In Historia de la educación pública en México. Vol.1, edited by Fernando Solana, Raúl Cardiel Reyes, and Raúl Bolaños Martínez. México: Secretaría de Educación Pública/Fondo de Cultura Económica, 1982.

Torres Bodet, Jaime. Memorias. Tierra prometida. México: Porrúa, 1972.

Torres, Rosa María, and Juan Claudio Retes Campesino.«El teatro en la escuela rural del México posrevolucionario». In Actas del XVIII Coloquio de Historia de la Educación. Vol. 2, edited by Núria Padros et al., 249-260. Vic: Universidad de Vic, 2015.

Villalpando, José Manuel. Historia de la educación en México. México: Porrúa, 2009.




DOI: https://doi.org/10.5944/hme.5.2017.16766

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2016 Historia y Memoria de la Educación

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

ISSN: 2444-0043


Attribution-NonCommercial  (CC BY-NC 4.0). This license lets others remix, tweak, and build upon your work non-commercially, and although their new works must also acknowledge you and be non-commercial, they don’t have to license their derivative works on the same terms.