Las ʿaqīda-s entre los musulmanes castellanos y aragoneses de época mudéjar y morisca: las ʿaqīda-s de Ibn Abī Zayd Al-Qayrawānī (s. X), Ibn Tūmart (s. XII) e Isa de Jebir (s. XV) = The ʿaḳīda-s among Castilian and Aragonese Muslims of the Mudejar and Moorish Period: The ʿaḳīda-s of Ibn Abī Zayd Al-Qayrawānī (10th Century), Ibn Tūmart (12th Century) and Isa De Jebir (15th Century)

Xavier Casassas Canals

Resumen


En el presente trabajo analizamos el contenido y la forma de las tres ʿaqīda-s (formulaciones de los principios de la creencia islámica) más difundidas entre los musulmanes castellanos y aragoneses de época mudéjar y morisca. Este análisis nos permite, entre otras cosas, mostrar la influencia de dos corrientes teológico-jurídicas islámicas diferentes entre los musulmanes españoles. Corrientes que se diferencian, especialmente, en el papel que otorgan a la razón para alcanzar una fe asentada sobre fundamentos sólidos.


Abstract
In this paper we analyse the content and form of the three ʿaḳīda-s (formulations of the principles of Islamic belief) most widespread among the Castilian and Aragonese Muslims of the Mudejar and Moorish periods. This analysis allows us, among other things, to show the influence of two different Islamic theological-legal currents among Spanish Muslims. These currents differ, especially, in the role they give to reason in order to acquire a faith based on solid principles.

Palabras clave


ʿaqīda; moriscos; mudéjares; relación razón y fe; teología islámica; ašʿarīsmo; Castilla; Aragón = ʿAḳīda; Moriscos; Mudejars; Relationship Between Reason and Faith; Islamic Theology; Ashʿarīsm; Castile; Aragon

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DOI: https://doi.org/10.5944/etfiii.33.2020.27120

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