IMPROVING READING STRATEGY KNOWLEDGE IN YOUNG CHILDREN: WHAT SELF-REPORT QUESTIONNAIRES CAN REVEAL / LA MEJORA DEL CONOCIMIENTO DE ESTRATEGIAS DE LECTURA EN NIÑOS: ¿QUÉ REVELAN LOS CUESTIONARIOS DE AUTOEVALUACIÓN?

Yolanda Ruiz de Zarobe

Resumen


In the last 25 years, the topic of learning strategies has attracted a great deal of interest, quite often to analyse the use first (L1) and second language (L2) learners make of these strategies and how they can be helped to improve strategy knowledge. Although it is true that there has been considerable research on strategies, a smaller number of studies have attempted to explore the strategies that learners use in content and language integrated learning (CLIL) contexts, and even fewer when learning a third language (L3). This article seeks to fill that gap by reporting the findings of an intervention study into reading comprehension among young learners of English as an L3 in a multilingual (Spanish-Basque-English) context in the Basque Country. The study involves a pre-test post-test design, using two intactgroups of participants who were in their 5th year of primary education (10-11 years old). One group (n=50) served as the experimental group and theother one as the control group. The experimental group (n=50) received strategic training in reading skills for a period of seven weeks, while the control group did not. Both groups were asked to complete a survey for reading strategies and this was elicited pre- and post-intervention. Findings indicated that those students who were trained strategically in reading reported using an increased number of strategies after the training programme, although those gains were not maintained over time.

En los últimos 25 años, el estudio sobre estrategias de aprendizaje ha sido foco de interés en investigación, sobre todo para conocer el uso que los aprendices de una primera (L1) o una segunda lengua (L2) hacen de esas estrategias, y cómo pueden mejorar el conocimiento de las mismas. Aunque la investigación sobre estrategias de aprendizaje ha sido importante, existe un número mucho más reducido de estudios centrados en contextos de Aprendizaje integrado de contenidos y lengua extranjera (AICLE), y todavía menos en el caso de terceras lenguas (L3). Este artículo busca llenar este vacío al analizar los resultados de un entrenamiento estratégico de comprensión lectora con estudiantes jóvenes de inglés como L3 en un contexto multilingüe (español-euskera-inglés) en el País Vasco. Nuestro estudio sigue un diseño de pretest-posttest, con dos grupos de estudiantes de 5º curso de Educación Primaria Obligatoria (EPO) (10- 11 años), un grupo control (n=50) y un grupo experimental (n=50). Para este estudio, el grupo experimental recibió un entrenamiento estratégico en comprensión lectora durante siete semanas. Ambos grupos, control y experimental, completaron un cuestionario de estrategias lectoras antes y después del entrenamiento. Los resultados señalaron que los estudiantes que recibieron el entrenamiento estratégico confirmaron hacer uso de un mayor número de estrategias lectoras tras la intervención, aunque esa tendencia no se mantuvo a lo largo de los dos años de instrucción.


Palabras clave


strategy training, reading, English as an L3, content and language integrated learning (CLIL), entrenamiento estratégico, lectura, inglés como L3, aprendizaje integrado de contenido y lengua extranjera (AICLE)

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