ACADEMIC LITERACY, GENRES AND COMPETENCES: A DIDACTIC MODEL FOR TEACHING ENGLISH TO TRANSLATION STUDENTS

Paula Josefina Liendo, María Palmira Massi

Resumen


Academic literacy has been the subject of many publications in the last decade. Yet, the practices to develop it still need to be carefully contextualised, in accordance with the field of studies, the academic context, and even the language in which they are to be implemented. The aim of this work is to develop a didactic model that caters for the needs of (mainly advanced) translation students. Achieving an acceptable standard of academic literacy involves linguistic and extra-linguistic –discursive, sociocultural, metacognitive– competences, together with translation competence. Additionally, the study of English from a contrastive perspective –regarded as a problem-solving task and applied at the lexical, syntactic, textual and sociocultural levels– is deemed unavoidable. The didactic model has an ESP (English for Specific purposes) and textual approach. The activities proposed include metacognitive and metalinguistic reflection, cognitive and linguistic recognition and production, text analysis, design and assessment, discussion, negotiation and social interaction.

La alfabetización académica es un tema sobre el cual mucho se ha publicado en los últimos diez años. Sin embargo, poco se ha escrito sobre las prácticas necesarias para llevarla a cabo. Para ello, es fundamental desarrollar actividades contextualizadas con respecto al área de especialización, el entorno académico e incluso el idioma en el que se impartirán. Este artículo desarrolla un modelo didáctico para satisfacer los requerimientos de estudiantes avanzados de la carrera de Traductor Público en idioma inglés. En este caso, un nivel aceptable de alfabetización académica implica la adquisición de distintas competencias lingüísticas y extra-lingüísticas, como la discursiva, la sociocultural y la metacognitiva, además de la competencia traductora. Asimismo, en este contexto es imprescindible abordar el estudio del idioma ingles desde una perspectiva contrastiva, que lo considera una actividad de resolución de problemas aplicada a nivel léxico, sintáctico textual y sociocultural. Este modelo didáctico está anclado en las áreas de inglés para propósitos específicos y el análisis del discurso. El enfoque propuesto incluye la reflexión metacognitiva y metalingüística, el reconocimiento y la producción a nivel cognitivo y lingüístico, así como el análisis de textos, y diseño y evaluación de actividades que incluyen discusión, negociación e interacción.


Palabras clave


didactic model; academic literacy; translation training; translation competence; modelo didáctico; alfabetización académica; formación de traductores; competencia traductora

Texto completo:

PDF (English)

Referencias


Baker, M. (1992). In Other Words. New York: Routledge.

Bazerman, C. (2005). Handbook of research on writing: history, society, school, individual, text. New York: Oxford University Press.

Bazerman, C. (2012). Géneros textuales, tipificación y actividad. Basich Peralta, K; Perales Escudero, M.; Téllez Méndez, B. A. & Vázquez Ahumada, A. (translators). Puebla, Mexico: Facultad de Lenguas. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. ISBN 978-607-487-464-8.

Bazerman, C. (2013). Understanding the lifelong journey of writing development. Journal for the Study of Education and Development, 36[4], 421-441.

Bazerman, C. Little, J., Bethel, L., Chavkin, T., Fouquette, D. & Garufis, J. (2005). Reference Guide to Writing across the Curriculum. Indiana: Parlor Press.

Bhatia, V. K. (2004). Worlds of written discourse. A genre-based view. New York: Continuum.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 2012: 18-57. Retrieved from http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14025774003.

Cuéllar Lázaro, C. (2004). Un nuevo enfoque de la traducción en la enseñanza comunicativa de las lenguas. Hermeneus: Revista de la Facultad de Traducción e Interpretación de Soria, 41-57.

Desinano, N. (2009). Los alumnos universitarios y la escritura académica. Análisis de un problema. Rosario: Homo Sapiens.

Clouet, R. (2010). Lengua inglesa aplicada a la traducción. Granada: Comares.

De Felipe Boto, M. (2004). Revisión del concepto de norma en los Estudios de Traducción. Hermēneus, 6, 59-74.

Grabe, W. & Kaplan, R. (1998). Theory & Practice of writing. New York: Longman.

Hatim, B. (2013). Teaching and Researching Translation. 2nd edition. New York: Routledge.

Hatim, B. & Munday, J. (2004). Translation: An Advanced Coursebook. New York: Routledge.

House, J. (2009). Translation. Oxford: Oxford University Press.

Hurtado Albir, A. (2011). Traducción y Traductología. Madrid: Cátedra.

Manfredi, M. (2008). Translating Text and Context: Translation Studies and Systemic Functional Linguistics. Vol. 1: Translation Theory. Quaderni del CeSLiC. Functional Grammar Studies For Non-Native Speakers of English. ISSN 1973-2228.

Liendo, P. (2015). ETP (English for Translation Purposes): Why? What? How? Proceedings of EL CONOCIMIENTO COMO ESPACIO DE ENCUENTRO, TERCER CONGRESO NACIONAL. Facultad de Lenguas, Universidad Nacional del Comahue, Argentina. ISBN 978-987-604-418-9.

Massi, M.P. & Liendo, P. (2016). Alfabetización Académica y Géneros Discursivos en el Ámbito Universitario. Escenario Educativo, Revista Transdisciplinaria de Educación. Vol. 1 N°1, January-June 2015, 45-58. ISSN: 2443-4493.

Navarro, F. (2012). Alfabetización avanzada en Argentina. Puntos de contacto con la enseñanza-aprendizaje del español académico como L2. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 12.

Nida, E. A. (1964). Toward a Science of Translating. Leiden: E.J. Brill.

Nord, C. (1997). Translating as a Purposeful Activity. Manchester: St. Jerome Publishing.

Parodi G. (ed) (2005). Discurso especializado e instituciones formadoras. Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso.

Parodi, G. (ed) (2010). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: leer y escribir desde las disciplinas. Santiago de Chile: Editorial Ariel.

Prior, P. & Bilbro, R. (2011). Academic enculturation: Developing literate practices and disciplinary identities. In Castelló, M. & Donahue, C. (eds.), University writing: Selves and texts in academic societies, Studies in Writing, volume 24 (pp.19-31). London: Emerald.

Scardamalia, M. & Bereiter, C. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de composición escrita. Infancia y Aprendizaje, 58, 43-64.

Swales, J. M. (1990). Genre analysis: English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press.

Swales, J. M. (2004). Research genres: explorations and applications. Cambridge: Cambridge University Press.

Swales, J. M. & Feak, C. B. (2011). Navigating academia: writing supporting genres. Ann Arbor: The University of Michigan Press.


Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.


Copyright (c) 2017 ELIA: Estudios de Lingüística Inglesa Aplicada

Licencia Creative Commons
Este trabajo esta licenciado bajo una Licencia Internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivados 4.0.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.